Skip to main content

Contoh Set Soalan Soal Selidik Untuk Kerja Kursus Pengajian Am Penggal 2 (2015) (STPM) Tingkatan 6 (Sample Survey Questionnaire)

Soal Selidik Tentang Adat Resam Perkahwinan Masyarakat India 

A. Tuliskan jawapan anda pada ruangan yang disediakan.

1. Berapakah umur anda?

2. Adakah anda sudah berumahtangga?

3. Anda sudah berapa lama menetap di Taman Kelubi Damai?

4. Adakah anda bekerja?

5. Berapakah bilangan ahli dalam keluarga anda?


                                                                
B.Tandakan pada jawapan yang anda pilih dengan membulatkannya.


6. Pernahkah anda menghadiri majlis perkahwinan masyarakat India?

  YA / TIDAK

7. Adakah anda bersetuju bahawa majlis perkahwinan masyarakat India perlu dilangsungkan mengikut segala adat resam yang telah diamalkan sejak zaman nenek moyang lagi?

  YA / TIDAK

8. Adakah anda bersetuju bahawa ianya penting untuk mengekalkan adat resam dalam majlis perkahwinan masyarakat India?

  YA / TIDAK

9. Adakah anda berasa ianya penting bagi bakal pengantin lelaki mengunjungi rumah bakal pengantin perempuan sebelum berkahwin?

  TIDAK PENTING / PENTING / SANGAT PENTING

10. Apakah bakal pengantin lelaki perlu membawa hantaran seperti sirih, pinang dan buah-buahan semasa mengunjungi rumah bakal pengantin perempuan?

  YA / TIDAK

11. Adakah ‘pen paarthal’ bertujuan untuk mengetahui latar belakang bakal pengantin lelaki dan bakal pengantin perempuan?

  YA / TIDAK

12. Apakah penyesuaian bakal pengantin iaitu ‘thirumanam poruttam paarthal’ itu penting untuk dilakukan sebelum perkahwinan diadakan?

  TIDAK PENTING /PENTING / SANGAT PENTING

13. Adakah wakil pengantin lelaki perlu membawa hantaran dalam jumlah bilangan yang ganjil semasa menghadiri upacara ikat janji atau ‘niccayam’?

  YA / TIDAK

14. Adakah bertukar-tukar kalungan malai di antara kedua-kedua bakal pengantin itu penting dalam upacara ‘niccayam’?

  YA / TIDAK

15. Adakah penting untuk memainkan alat muzik tradisional seperti ‘nataswaram’ dan ‘melam’ dalam upacara ‘parisam’?

  YA / TIDAK

16. Adakah ianya penting untuk menyapu serbuk kunyit atau ‘manjal’ pada permukaan kad jemputan perkahwinan?

  TIDAK PENTING / PENTING / SANGAT PENTING

17. Adakah digalakkan pihak pengantin lelaki untuk memberi kumkum, sirih dan pinang kepada pembuat ‘thaali’?

  YA / TIDAK

18. Bolehkah pengantin lelaki keluar rumah sekitar 3 hari sebelum hari perkahwinan?

  BOLEH / TIDAK BOLEH

19. Adakah pengantin lelaki perlu bermalam sehingga 3 hari di rumah pengantin perempuan selepas tamat majlis perkahwinan?

  YA / TIDAK

20. Adakah pasangan pengantin perkahwinan perlu membasuh kaki ibu bapa sebagai tanda mendapatkan restu?

  YA / TIDAK

21. Apakah masa baik akan ditilik sebelum majlis perkahwinan dilangsungkan?

  YA / TIDAK

22. Adakah ianya penting bagi pasangan pengantin mengunjungi rumah pengantin lelaki dulu dan seterusnya rumah pengantin perempuan?

  YA / TIDAK

23. Adakah selepas 3 hari majlis perkahwinan tamat, khemah yang dipasangkan di rumah pasangan pengantin akan dirobohkan?

  YA/TIDAK

#ini ialah contoh set soalan yang dihasilkan oleh saya bagi kerja kursus saya yang bertajuk 'ADAT RESAM DALAM MAJLIS PERKAHWINAN MASYARAKAT KAUM INDIA DI TAMAN KELUBI DAMAI'.

*make sure jumlah soalan tidak kurang daripada 20 dan kalau boleh tidak melebihi 25 soalan.

Comments

Popular posts from this blog

Kebaikan Dan Keburukan FACEBOOK Masakini (Contoh Esei)

PENDAHULUAN Peranan media massa dan komunikasi dalam membangunkan negara sememangnya tidak dapat dinafikan. Ia boleh dilihat sejak era sebelum kemerdekaan lagi di mana semangat nasionalisme ditiup oleh media massa dan komunikasi membangkitkan semangat menentang penjajah. Bermula dari era tersebut media massa dan komunikasi memainkan peranannya yang terbaik dalam membantu kerajaan untuk membangunkan negara ini di atas fungsinya sebagai pemerhati, penghubung, pentafsir dan penghibur. Dalam kehidupan masyarakat yang sentiasa mengejar arus pembangunan, media massa memainkan peranan yang cukup penting untuk merealisasikan impian masyarakat ke arah kehidupan yang lebih moden dan sejajar dengan Wawasan 2020. Media massa dikatakan mampu mendidik rakyat serta mampu menentukan arah kehidupan masyarakat Malaysia. Sebagaimana yang telah diketahui, media massa merupakan penyebar saluran maklumat yang utama di Malaysia. Kepentingannya sebagai saluran maklumat yang unggul terbukti dengan wuj

Contoh Kerja Kursus Pengajian Am Tingkatan 6 Penggal 2 2015 (STPM) (Majlis Perkahwinan Masyarakat India)

1. ABSTRAK Adat Resam Dalam Majlis Perkahwinan Masyarakat Kaum India Di Taman Kelubi Damai, Jasin, Melaka.       Kajian ini dijalankan dibawah tajuk, “Adat Resam dalam Majlis Perkahwinan Masyarakat India” di Taman Kelubi Damai. Kajian ini mengemukakan dua objektif. Objektif pertama kajian ialah untuk mengenalpasti jenis-jenis adat resam dalam majlis perkahwinan masyarakat India. Objektif yang kedua pula, mengenalpasti kepentingan mengekalkan adat resam dalam majlis perkahwinan masyarakat India di Taman Kelubi Damai. Kawasan kajian ini terletak kira-kira 4 km dari Bandar Jasin dan 28 km dari Bandaraya Melaka. Kajian yang digunakan ialah kajian tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ialah soal selidik dan pemerhatian. Sampel kajian ialah seramai 25 orang responden yang tinggal di Taman Kelubi Damai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penduduk di taman tersebut masih mengamalkan adat resam dalam majlis perkahwinan India. Kajian ini merumuskan bahawa adat resam per

Kerja Kursus Semantik & Pragmatik (Analisa Aspek-aspek Semantik Deiksis dan Kolokasi dalam Cerpen)

Fakulti Bahasa dan Linguistik (FBL) TIX2002 : Semantik & Pragmatik Semantics & Pragmatics Sesi 2017 / 2018 Semester 4 Tajuk Kerja Kursus Analisa Aspek-aspek Semantik Deiksis dan Kolokasi dalam Cerpen ‘Arnab yang Pemalas’. Nama Ahli Kumpulan Aisyah Binti Mahathir (TIG1600XX) Nur Asilah Binti Adenan (TIG1600XX) Siti Fatimah Binti Masran (TIG1600XX) Thanushah A/P P Soniyasee (TIG1600XX) Nombor Kumpulan Kelas Kumpulan 4 Nama Pensyarah Puan Siti Nurbaya Binti Mohd Nor Tarikh Dihantar 4 /   4 / 2018 Isi Kandungan Bilangan Tajuk Nama Ahli Muka Surat 1. Pengenalan Fatimah 1 2. Objektif Semua Ahli Kumpulan 2 3. Deskripsi Data Thanushah 3 4. Kerangka Teori Aisyah & Asilah 4 - 6 5. Analisa dan Perbincangan 1.       Deiksis 2.       Kolokasi