Tema
2
Sejarah
Ketenteraan Dan Keselamatan
Tajuk
Sejarah
Dan Perkembangan Pentadbiran JPAM Jasin Serta Sumbangannya Kepada Masyarakat
Setempat Dari Tahun 2008 Hingga 2014.
PENGENALAN
Di Malaysia, Jabatan Pertahanan Awam
dimulakan oleh pihak British pada tahun 1939, sebagai Passive Defence yang dibentuk
di bawah Emergency Regulation Enactment Chapter 41 untuk mengadakan
langkah-langkah bagi menghadapi Peperangan Dunia Kedua1. Maksud Akta
Pertahanan Awam 1951 terbahagi kepada dua keadaan. Semasa peperangan, bermaksud
apa-apa langkah yang tidak melibatkan pertempuran bagi menghadapi serangan
permusuhan sama ada langkah itu diambil sebelum, semasa atau selepas serangan
musuh. Semasa aman pula bermaksud apa-apa langkah yang diambil bagi melindungi
nyawa dan harta benda sama ada langkah itu diambil sebelum, semasa atau selepas
sesuatu bencana2.
Pada tahun 1972, Akta Pertahanan Awam
1951 dipinda bagi melaksanakan tugas dan peranan semasa aman dengan menjalankan
perkhidmatan bantuan bencana selain tugas hakiki menghadapi peperangan. Tragedi
Highland Towers tumbang di Hulu Kelang pada tahun 1993 mula mengubah organisasi
Pertahanan Awam di Malaysia3. Talian kecemasan 991 dilancarkan pada
20 Mei 1995 sebagai tanda komitmen Pertahanan Awam memberikan khidmat bantuan
kecemasan secara 24 jam4. Rancangan Pembangunan Pertahanan Awam
dirangka bagi memperlengkapkan sepenuhnya segala keperluan logistic dan
prasarana dalam gerak kerja menyelamat.
Pada 13 September 2009, Menteri Dalam
Negeri telah melancarkan pakaian seragam baru berwarna biru menggantikan
pakaian seragam yang lama5. JPAM mempunyai ahli sehingga 36,000
anggota dengan 37 cawangan di seluruh negara. JPAM Jasin, Melaka merupakan
salah satu cawangan bagi agensi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia. JPAM Jasin
ditubuhkan pada tahun 2008 di Jalan Pegawai,Jasin. JPAM Jasin banyak memberikan
sumbangan kepada masyarakat bandar ini. Leftenan (PA) Hamdan Bin Mohammad Saat merupakan
Pegawai Pertahanan Awam Daerah Jasin yang dilantik pada tahun 2014.
OBJEKTIF 1 : Sejarah
Dan Perkembangan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia Jasin Dari Tahun 2008 Hingga
2014.
Sesetengah orang tidak banyak mengetahui
tentang asal usul dan sejarah awal Jabatan Pertahanan Awam Malaysia Jasin. Oleh
hal yang demikian, pertukaran pengenalan akronim ‘JPA3’ kepada ‘JPAM’ telah
dilancarkan oleh Pesuruhjaya Pertahanan Awam Malaysia pada bulan Mac semasa
sambutan Pertahanan Awam Malaysia di Ipoh,Perak. Lalu, pada tahun 2008 itulah,
JPAM ditubuhkan di kawasan Jasin dengan rasminya. JPAM Jasin memulakan
operasinya di kawasan Jalan Pegawai Jasin. Visi JPAM Jasin ialah, menjadi sebuah agensi
Pertahanan Awam yang unggul dalam pengurusan bencana. Misi JPAM Jasin pula,
memastikan keselamatan orang awam dan harta benda terus terpelihara sebelum,
semasa dan selepas sesuatu bencana6.
Dalam pada itu, JPAM Jasin mula
memberikan sumbangan kepada penduduk-penduduk
yang memerlukan di kawasan Bemban, Selandar, Merlimau, Batang Melaka,
Chohong, dan kawasan Simpang Bekoh bermula tahun 2008. JPAM Jasin mempunyai
pasukan-pasukan yang ditubuhkan khas untuk memberikan ‘First Aid’ yang
dipanggil ‘First Responder’. Pasukan sebegini ditubuhkan untuk memberikan
pertolongan dan sumbangan kepada masyarakat dari segi pemulihan, pembersihan,
pembangunan semula dan kaunseling. JPAM Jasin diberi tanggungjawab untuk
memberi pertolongan kepada masyarakat dan mengawasi kawasan-kawasan yang
tertentu sahaja bermula tahun 2009. Pada mula-mula JPAM Jasin ditubuhkan di
kawasan Jasin, ianya hanya dilengkapi alat-alat dan peralatan-peralatan
pertolongan yang asas dan dalam kuantiti yang sedikit. Contohnya, peralatan
medik, peralatan masuk hutan, alat-alat melawan kebakaran dan alat-alat untuk
menangkap ular.
Selepas beberapa tahun pertubuhannya
iaitu mulai tahun 2010, JPAM Jasin telah mengalami banyak perubahan dan perkembangan
dari segi kemudahan, dan kelengkapan alat-alat bantuan. Beberapa kenderaan
baharu yang penuh dengan alat-alat moden dan canggih diperkenalkan di JPAM
Jasin7. Kenderaan-kenderaan sebegini banyak membantu ahli-ahli JPAM
Jasin untuk bertindak cepat dalam melaksanakan tugas mereka dan menyampaikan
bantuan kepada mangsa yang memerlukan, dalam jangka masa yang segera. Juga,
kenderaan-kenderaan yang dilengkapi dengan alat-alat bantuan kecemasan
membolehkan para pekerja JPAM Jasin disegani dan disenangi dalam kalangan
masyarakat Bandar Jasin.
Seterusnya, dari segi pentadbiran pula banyak
pembaharuan dan perubahan yang telah dialami oleh JPAM Jasin. Sistem
pentadbiran JPAM Jasin telah melalui pelbagai perubahan dari segi pembahagiaan
jawatan dan kuasa. Jawatan-jawatan dan tugas-tugas yang diberi keutamaan
ditambahkan bilangan pekerjanya pada tahun 2012 supaya lebih senang untuk
menguruskan kes-kes kecemasan.
Di samping itu, JPAM Jasin turut
menambahkan bilangan kaki tangannya pada tahun 2013 supaya kerja-kerja memberi
bantuan dapat dilaksanakan dengan lebih efisyen dan berkesan. JPAM Jasin juga
mula mempelbagaikan corak bantuannya kepada masyarakat supaya dapat sentiasa
memberi bantuan kepada masyarakat kawasan Jasin. Contohnya, JPAM Jasin mula
mengadakan pameran, aktiviti gotong-royong, dan bantuan kaunseling untuk
masyarakat kawasan sekeliling.
JPAM Jasin telah banyak berkembang dan
maju jika dibandingkan dengan tahun penubuhannya. Banyak yang telah dilalui
oleh JPAM Jasin sepanjang tempoh pertubuhannya. JPAM Jasin masih berusaha
melakukan pelbagai perubahan dan penambahbaikan untuk memantapkan lagi
sumbanganya kepada masyarakat kawasan Jasin.
Kesimpulannya, perkembangan dan kemajuan
JPAM Jasin menunjukkan betapa pentingnya agensi keselamatan ini kepada
masyarakat sekeliling kawasan Jasin. JPAM Jasin perlu diteruskan operasinya
bagi membantu masyarakat setempat dan mengurangkan beban pihak Jabatan Bomba
Dan Penyelamat Malaysia cawangan Jasin dalam menguruskan kes-kes kecemasan pada
masa akan datang.
OBJEKTIF 2 : Sumbangan
Dan Peranan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia Jasin Kepada Penduduk Setempat
Dari Tahun 2008 Hingga 2014.
JPAM Jasin telah banyak memberi bantuan
dan pertolongan kecemasan kepada masyarakat kawasan Jasin sejak dari tahun penubuhannya.
Terdapat pelbagai cara dan kaedah yang digunakan oleh JPAM Jasin dalam menyalurkan
bantuan kepada masyarakat yang memerlukan. Bermula tahun 2008, JPAM Jasin hanya
memberi bantuan kecemasan kepada mangsa-mangsa kemalangan jalan raya dan mereka
membantu pihak Polis Diraja Malaysia dan Bomba dalam mengendalikan kes-kes
kecemasan. Bermula dari tahun 2010 pula, JPAM Jasin mula mempelbagaikan
cara-cara pemberian bantuan. Sebagai contohnya, JPAM Jasin mula mengadakan
pameran tentang alat-alat medik, peralatan masuk hutan, alat-alat untuk melawan
kebakaran dan alat-alat yang digunakan untuk menangkap ular.
Mulai tahun 2011, JPAM Jasin diperrtanggungjawabkan
untuk memberi latihan dan pendidikan keselamatan kepada orang awam mengenai
cara-cara memertahankan diri mereka sewaktu mengalami keadaan-keadaan yang
sukar dan bahaya. Aktiviti ini bertujuan untuk memberi kefahaman dan
pengetahuan kepada orang awam mengenai Pertahanan Awam. Juga, ianya bertujuan
untuk memberi ilmu kepada orang awam untuk bertindakbalas membantu diri dan
orang lain dalam situasi kecemasan dan bahaya. Orang awam akan diberikan
pengajaran tentang cara-cara menyelamatkan diri semasa kemalangan kebakaran,
banjir dan banyak lagi oleh kaki tangan JPAM Jasin.
Bermula dari tahun 2012, JPAM Jasin juga mula
menganjurkan pameran di sekolah-sekolah kawasan Jasin bagi membantu para
pelajar mengenali alat-alat menangkap ular, peralatan medik, peralatan masuk
hutan dan alat-alat untuk melawan kebakaran. Pameran sebegini bertujuan untuk memberi
kesedaran tentang langkah-langkah yang perlu diambil oleh seseorang apabila
berhadapan dengan situasi-situasi yang tidak terduga. Dalam pameran yang
dianjurkan sebegini, warga sekolah juga diberikan taklimat dan cara-cara untuk
menghadapi sesuatu situasi yang sukar dengan hati yang tenang dan tidak panik. Justeru,
pameran sebegini dijalankan kerana bertujuan bagi membantu pelajar-pelajar
sekolah untuk lebih berhati-hati semasa menghadapi sebarang kes kecemasan dalam
apa jua keadaan sekali pun.
Seterusnya,
bermula dari tahun 2013, JPAM Jasin juga mengadakan pameran-pameran di
kawasan-kawasan perumahan Jasin bagi memberi kesedaran langkah-langkah
keselamatan kepada masyarakat warga Jasin. Program Perpustakaan Desa yang
dianjurkan oleh JPAM Jasin banyak memberikan info-info tentang langkah-langkah
yang perlu diambil bagi menghadapi situasi-situasi sukar kepada masyarakat.
JPAM Jasin juga menunjukkan aksi-aksi yang boleh dicontohi semasa keadaan sukar
dan bahaya kepada masyarakat bagi membantu mereka mengenali cara-cara
mempertahankan diri. Di samping itu, JPAM Jasin selalu menganjurkan aktiviti
gotong-royong di kawasan-kawasan perumahan bagi memberi kesedaran kepada
masyarakat akan kepentingan kebersihan alam sekeliling. Aktiviti ini banyak
membantu masyarakat untuk lebih
mengambil berat akan kebersihan kawasan sekeliling perumahan mereka dan
mengurangkan risiko menghidapi penyakit-penyakit yang disebabkan oleh serangga-serangga
perosak seperti nyamuk Aedes yang menyebabkan demam Denggi. Kaki tangan JPAM
Jasin banyak mengemukakan cadangan tentang cara-cara memelihara kebersihan
kawasan perumahan kepada masyarakat Jasin. Taklimat sebegini membantu
masyarakat menghapuskan tempat pembiakan haiwan perosak sekaligus mencegahnya
daripada menyebarkan penyakit-penyakit yang merbahaya.
Selain itu, JPAM Jasin juga bertanggungjawab
untuk menyalurkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir di pusat-pusat perlindungan
bermula dari tahun 2013. Pekerja-pekerja JPAM Jasin turut membantu mangsa
banjir dengan melakukan kerja-kerja pemulihan dan pembersihan kawasan perumahan
yang rosak teruk akibat banjir. Juga, JPAM Jasin turut menyediakan bantuan
kaunseling kapada mangsa-mangsa banjir supaya mereka dapat berasa sedikit lega
dan meneruskan kehidupan mereka. Bantuan ini banyak memberikan kesan-kesan
positif kepada mangsa-mangsa banjir untuk bersama-sama membantu melakukan
kerja-kerja pemulihan dan pembersihan kawasan perumahan mereka. Juga, ahli JPAM
Jasin akan dibawa ke kawasan-kawasan di luar negeri Melaka, iaitu kawasan yang
mengalami banjir bagi membantu mangsa-mangsa banjir di sana. Ternyata,
sumbangan JPAM Jasin sememangnya perlu diberikan penghargaan dan dihargai oleh
penduduk di kawasan Jasin.
Selain itu, Jabatan Pertahanan Awam
Malaysia Jasin juga mengadakan latihan dan sesi pengajaran di pusat-pusat PLKN.
Tujuannya adalah, untuk mengajar cara-cara keselamatan kepada warga PLKN supaya
mereka dapat mengenali langkah-langkah mempertahankan diri semasa menghadapi
sebarang situasi kritikal dan berbahaya. Juga, JPAM Jasin mengalakkan
penyertaan warga Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dalam JPAM sebagai
sukarelawan Pasukan Pertahanan Awam Malaysia. Secara tidak langsung, kaedah ini
menyebabkan bilangan ahli JPAM Jasin bertambah dan membantu JPAM Jasin untuk berfungsi
sebagai sebuah agensi keselamatan yang lebih berdedikasi dan berkesan dalam
misi penyelamatannya.
Di samping itu, menjelang tahun 20148,
JPAM Jasin mula mengadakan taklimat-taklimat kecil mengenai cara-cara
memertahankan diri di sekolah-sekolah kawasan Bandar Jasin. Ahli-ahli JPAM
Jasin memberikan motivasi dan mangadakan taklimat-taklimat sebegini tanpa
mengenakan sebarang bayaran. Hal ini sedikit sebanyak membantu pihak sekolah di
kawasan Jasin, untuk menyediakan lebih kemudahan keselamatan di kawasan
sekeliling sekolah dan memberi lebih sedikit perhatian terhadap keselamatan
para pelajar yang menuntut di sekolah mereka.
Kesimpulannya, JPAM Jasin merupakan salah
satu agensi yang banyak memberi pertolongan dan bantuan kepada masyarakat kawasan
Jasin semasa mereka memerlukan. Jadi, JPAM Jasin dianggap sebagai khazanah
masyarakat kawasan Jasin kerana ianya sentiasa memberikan jasa dan sumbangan
dalam kehidupan mereka. Oleh itu, JPAM Jasin perlulah sentiasa dimajukan dari
semasa ke semasa agar agensi tersebut dapat sentiasa memenuhi keperluan
masyarakat kawasan sekeliling. Pihak kerajaan perlulah sentiasa melengkapkan
segala keperluan JPAM Jasin bagi membantu ahli-ahlinya menjalankan tugas dengan
baik dan tanpa sebarang gangguan.
OBJEKTIF 3 : Usaha-usaha
Penambahbaikan Untuk Menjadikan JPAM Jasin Sebagai Sebuah Agensi Keselamatan
Yang Mantap.
Kerajaan Malaysia telah melakukan
pelbagai pembaharuan dan penambahbaikan pada kesemua agensi keselamatan di
seluruh Malaysia bermula tahun 2010. Akta Pertahanan Awam 1951 (Disemak 1979)
atau Akta 221 memperuntukkan tugas Pertahanan Awam untuk mengelola, menubuh,
melatih, menyenggara, melengkapi dan mendisiplin Angkatan dan Perkhidmatan
Pertahanan Awam mengikut Seksyen 3(2)a. Sehubungan dengan itu, Jabatan
Pertahanan Awam Malaysia telah berusaha melakukan penambahbaikan supaya JPAM
dapat berfungsi sebagai sebuah agensi yang mantap dan teratur. JPAM melakukan
penambahbaikan sebegini supaya ianya dapat melatih pihak kakitangan JPAM untuk
menjadi lebih aktif dan berkemahiran dalam menghulurkan bantuan kepada
masyarakat yang memerlukan.
Latihan diberikan kepada kakitangan JPAM
bertujuan untuk pendedahan anggota dalam eksesais sebenar melalui perkhidmatan
bantuan kecemasan dengan ilmu kemahiran tinggi dalam gerak kerja menyelamat
sama ada di darat dan di air. Bermula dari tahun 2009, ahli JPAM Jasin turut
menyertai latihan-latihan dan kem-kem kemahiran yang diadakan di seluruh
Malaysia bagi meningkatkan kemahiran dan ilmu pengetahuan mereka dalam
melaksanakan tugas mereka. Pekerja JPAM Jasin diberi peluang untuk mencuba dan
melibatkan diri dalam segala aktiviti-aktiviti yang diadakan dalam kem-kem
latihan.
Antara aktiviti dan latihan Pertahanan
Awam mengikut Akta 221 ialah, pengurusan angkatan, latihan angkatan,
eksesais/latihan bersama, latihan orang awam, latihan kadet Pertahanan Awam,
latihan pasukan Tindakbalas Kecemasan bagi organisasi, talian kecemasan 999,
khidmat kemanusiaan, operasi bencana serta penyelidikan dan pembangunan.
Semasa melibatkan diri dalam latihan dan
aktiviti Pertahanan Awam, kesemua ahli JPAM Jasin perlu berada dalam keadaan
yang sihat supaya mereka dapat memberi focus semasa pengajaran tentang
langkah-langkah keselamatan sedang diajar. Setiap anggota Angkatan JPAM Jasin
perlu melalui 3 peringkat latihan iaitu, latihan asas selama 48 jam, latihan
lanjutan selama 148 jam, dan latihan kemahiran selama 160 jam. Kesemua latihan
dan aktiviti-aktiviti ini telah meningkatkan daya tahan dan kemahiran setiap
ahli JPAM Jasin dalam misi memberi bantuan kepada masyarakat.
Selain itu, bermula dari tahun 2010 dan
seterusnya, sebagai usaha penambahbaikan kemahiran JPAM, kerajaan Malaysia
mewajibkan semua ahli JPAM dari seluruh cawangan untuk menjalani latihan asas,
latihan lanjutan, latihan kemahiran, teknik latihan. Dalam mempelajari latihan
asas, ahli JPAM Jasin bersama ahli JPAM dari kawasan-kawasan yang lain akan
diberikan pendedahan tentang bencana dan peperangan, penyelamat asas,
pertolongan cemas asas dan CPR, cara-cara melawan kebakaran dan cara
menguruskan pusat pemindahan serta menjaga kebajikan masyarakat. Juga, ahli
JPAM Jasin diberi pengajaran tentang latihan menyelamat di air dan skuba, cara
menggunakan alat bantuan pernafasan, langkah penyelenggaraan peralatan
penyelamat, dan cara pengendalian bot penyelamat.
Seterusnya, JPAM Jasin turut menghantar
kakitangannya untuk menghadiri setiap sesi latihan dan akitiviti yang diadakan
oleh Jabatan Pertahanan Awam Malaysia tiap-tiap tahun bagi meningkatkan
kemahiran dan kecekapan ahlinya dalam menyalurkan bantuan kepada masyarakat
yang memerlukan. Usaha yang dilakukan oleh Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
Jasin ini, banyak memberikan ilmu dan pengetahuan baru kepada ahli-ahlinya
dalam menjalankan tugas mereka.
Selain itu, bermula dari tahun 2012, JPAM
Jasin juga mendidik ahlinya untuk memberikan latihan kepada orang awam bagi
memberi kefahaman dan pengetahuan kepada orang awam mengenai Pertahanan Awam.
Ahli Jabatan Pertahanan Awam Malaysia Jasin juga memberi ilmu kepada orang awam
untuk bertindakbalas membantu diri dan orang lain dalam situasi kecemasan dan
bahaya. Juga, JPAM Jasin turut melakukan usaha promosi untuk menarik orang awam
menganggotai Pertahanan Awam Malaysia9.
Di samping itu, kerajaan Malaysia
memperuntukkan sejumlah wang bagi mempertingkatkan lagi kemudahan-kemudahan
infrastruktur JPAM di seluruh Malaysia. Perbelanjaan untuk membeli peralatan
penyelamat, kenderaan operasi, peralatan perubatan, peralatan kebombaan, peralatan
logistic am dan membina menara penyelamat pantai ditanggung oleh kerajaan
Malaysia bagi memastikan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia di seluruh Negara
beroperasi dengan baik dan tanpa apa-apa kekurangan10. Jentera
operasi utama meliputi ambulans, kenderaan penyelamat ringan dan berat,
kenderaan pelbagai guna, bot penyelamat, kenderaan pengangkut dan kenderaan
perhubungan bergerak yang membantu pihak JPAM Jasin untuk berfungsi secara
menyeluruh dan sampai ke kawasan kes-kes kecemasan dengan segera.
Selain itu, kerajaan Malaysia berbelanja
jutaan ringgit untuk membelikan peralatan perubatan seperti alat perubatan
kecemasan dan trauma bagi rawatan prahospital untuk kegunaan JPAM di seluruh
Malaysia11. Selain itu, kerajaan Malaysia juga menyediakan wang
untuk melengkapkan segala keperluan JPAM, contohnya alat bantuan dan sokongan
operasi seperti set komunikasi, alat kebajikan, pakaian operasi dan kelengkapan
bantuan lain. Melalui peruntukkan ini, JPAM Jasin juga mendapat pelbagai faedah
dari segi mendapat alat-alat bantuan yang diperlukan untuk menguruskan kes-kes
kecemasan dan kemudahan infrastruktur yang mencukupi lagi menyelesakan. Kesemua
peruntukkan yang dibahagikan oleh kerajaan Malaysia untuk pertubuhan Jabatan
Pertahanan Awam di seluruh negara, telah memberikan kesan positif secara tidak
langsung.
Menjelang tahun 2014, JPAM Jasin telah
berkembang maju dengan adanya peruntukkan kewangan dari kerajaan Malaysia.
Segala kemudahan infrastruktur seperti kenderaan-kenderaan moden dan
peralatan-peralatan bantuan canggih yang disediakan oleh kerajaan Malaysia bagi
kegunaan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia, telah menyebabkan JPAM di seluruh
negara Malaysia untuk berfungsi dengan baik dan menghulurkan bantuan kepada
masyarakat negara tanpa ada apa-apa halangan atau gangguan. JPAM Jasin pun
tidaklah terkecuali daripada golongan tersebut. JPAM Jasin menjadi salah sebuah
agensi keselamatan yang mantap dan teratur di kawasan Jasin disebabkan oleh gaya
pentadbirannya. Segala bantuan yang dihulurkan oleh JPAM Jasin kepada
masyarakat Jasin memuaskan hati penduduk di kawasan itu kerana JPAM Jasin
sentiasa berusaha untuk memberikan yang terbaik kepada masyarakat yang
memerlukan bantuan pertubuhan itu.
Secara tuntasnya, unsur-unsur
penambahbaikan yang dilakukan oleh pihak kerajaan Malaysia untuk perkembangan
Jabatan Pertahanan Awam di seluruh Malaysia ternyata memberikan kesan positif
yang di luar jangka. Penambahbaikan tersebut bukan sahaja memyebabkan kemajuan
JPAM malah, ianya membantu agensi keselamatan itu, untuk mendapat tempat dalam
hati masyarakat. Masyarakat sudah mula mempercayai akan kemampuan JPAM Jasin
dalam menjaga kebajikan serta keselamatan penduduk tempatan dan mereka berharap
agar jasa dan sumbangan JPAM Jasin dapat diteruskan untuk kebaikan semua. JPAM
Jasin menjadi sebuah agensi keselamatan yang mantap dalam tempoh singkat sejak
pertubuhannya di kawasan Jasin. Walaupun JPAM Jasin merupakan agensi
keselamatan di bawah kementerian, ianya masih memerlukan sokongan masyarakat
setempat untuk berkembang maju pada masa hadapan. Masyarakat sekitar kawasan
Jasin perlulah sentiasa memberi sokongan kepada JPAM Jasin dengan melibatkan
diri dalam segala aktiviti yang diadakan untuk orang awam. Usaha-usaha yang
dilakukan oleh JPAM Jasin dalam meningkatkan prestasi mereka untuk menjadikan
JPAM Jasin sebagai sebuah agensi keselamatan yang mantap, ternyata memberikan
kesan positif bukan sahaja kepada agensi itu sendiri malah ianya juga
memberikan kebaikan kepada masyarakat di kawasan Jasin.
Semua usaha-usaha ini telah mengubah
Jabatan Pertahanan Awam Malaysia Jasin menjadi sebuah agensi keselamatan yang
mantap di daerah Jasin.
KESIMPULAN
Kajian terhadap “Sejarah Dan Perkembangan
Pentadbiran JPAM Jasin Serta Sumbangannya Kepada Masyarakat” di Jasin, Melaka
yang dilaksanakan sekitar 2 bulan lebih ini, banyak sumber dan perkara baru
atau bernilai yang pengkaji dapat dalam pengkajian ini. Kajian yang dilakukan
selama kira-kira 2 bulan ini memberikan pengkaji pelbagai pengalaman baru dan
menarik. Tugasan ini menggerakkan pengkaji untuk mempelajari tentang cara-cara
JPAM Jasin memberi bantuan kepada masyarakat, bagi mendapatkan bahan untuk
keperluan kerja kursus ini. Melalui kajian ini, pengkaji menyedari bahawa kita
haruslah berbangga sebagai seorang rakyat Malaysia, kerana negara ini memiliki
agensi keselamatan yang sentiasa mengutamakan keselamatan dan kesejahteraan
rakyat. Secara tuntasnya, kajian kerja kursus ini telah menyedarkan pengkaji
tentang pentingnya sifat bertanggungjawab, prihatin, dan sifat kemanusiaan.
Pada masa yang sama, pengkaji sedar bahawa banyak bantuan JPAM Jasin menyumbang
kepada masyarakat di kawasan Jasin. Pengkaji juga mendapati bahawa banyak
perubahan yang dialami oleh JPAM Jasin dari tahun 2008 hingga tahun 2014.
BIBLIOGRAFI
Cik
Noraenn Binti Ahmad, PREBET
(ditemu
bual pada 13 Februari 2015)
Encik
Muhammad Nur Shaiful B.HJ Ibrahim, PBT (PA)
(ditemu
bual pada 13 Februari 2015)
Cik
Nur Hazwani Shahira Binti Abd Ghani, PBT (PA)
(ditemu
bual pada 13 Februari 2015)
Pertahanan
Awam, “Jabatan Pertahanan Awam Malaysia,” Kementerian Dalam Negeri
Mejar
(PA) Norza Iskandar Helmi Abdullah,”Jabatan Pertahanan Awam Malaysia iktiraf SISPA
UTHM”(Mejar, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), 2009)
Dayang
Manja Binti Awang Suhaili, “Kajian Perbandingan Antara Jabatan Bomba Dan Penyelamat Dan Jabatan Pertahanan Awam Di
Kuching,Sarawak”.(Ijazah Sarjana Muda Kaunseling Dengan Kepujian., Universiti
Sarawak Malaysia, 2005)
“SISWA-SISWI
PERTAHANAN AWAM (SISPA),” Portal Rasmi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia, diakses April 13, 2013.
http://www.civildefence.gov.my/v3/index.php/perkhidmatan/siswa-siswi-pertahanan-awam-sispa.
(diakses pada 14 Februari 2015)
Roslan
Bin Wahab, “ ‘Seminar Kebangsaan Keselamatan Kampus Malaysia’: Sumbangan Yang
Boleh Diberikan Oleh Jabatan Pertahanan Awam Kepada Keselamatan Di Kampus. “
Seminar Yang Disampaikan Kepada Warga IPT Bagi Keselamatan Di Kampus, Hotel
Sama Sama, KLIA, Sepang, Disember 16, 2013.
Portal
Rasmi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
http://www.civildefence.gov.my/v3/index.php/profil-jpam/maklumat-korporat/fungsi-dan-peranan-jpam/119-artikel-lain (diakses pada 14 Februari 2015)
Utusan Online
http://ww1.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130325/dn_19/JPAM-main-peranan-bantu-Operasi-Daulat (diakses
pada 18 Februari 2015)
Portal Rasmi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
http://www.civildefence.gov.my/v3/index.php/sumber-dan-arkib/artikel-dan-berita-semasa/1114-dari-perang-dunia-ke-mh370-jpam-tetap-komited (diakses
pada 3 Mac 2015)
Laman
Blog Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
NOTA
HUJUNG
1
Pertahanan
Awam, “Jabatan Pertahanan Awam Malaysia,” Kementerian Dalam Negeri : 2.
2
Ibid.
3
Ibid.,
3.
4
Ibid.,
4.
5
Ibid.,
5.
6
Ibid.,
1.
7
ZEALOUS
BULETIN PULAPA WILAYAH TIMUR, Mengapa Saya Sertai JPAM? (V 1.0, BIL 2/2012),
3-4.
8
Kenyataan
Akhbar Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
9
Laman
Blog Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
10
Portal
Rasmi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
11
Portal
Rasmi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia
12
Cik
Cik Noraenn Binti Ahmad, PREBET
13
Encik
Muhammad Nur Shaiful B.HJ Ibrahim, PBT (PA)
14
Cik Nur Hazwani Shahira Binti Abd Ghani, PBT (PA)
LAMPIRAN
(gambar-gambar sebagai bukti kajian dijalankan oleh calon)
Sekian Terima Kasih!....
Comments
Post a Comment