ISI
KANDUNGAN
Tajuk
Penghargaan
Abstrak
Penghargaan
Abstrak
Isi Kandungan
Pengenalan
Objektif Kajian
Latar Belakang Kajian
Kaedah Kajian
Dapatan Kajian
Rumusan
Rujukan
Lampiran
Pengenalan
Objektif Kajian
Latar Belakang Kajian
Kaedah Kajian
Dapatan Kajian
Rumusan
Rujukan
Lampiran
PENGHARGAAN
Pengkaji
ingin mengucapkan syukur kepada Tuhan kerana atas limpah kurnia-Nya, pengkaji
dapat menyelesaikan tugasan ini dengan sempurna. Tidak dapat dinafikan bahawa pelbagai
rintangan terpaksa dialami oleh pengkaji semasa menjalankan kajian ini, namun
atas pertolongan dan rahmat-Nya kajian ini telah disiapkan dengan sempurna dan
sedia dihantar pada tarikh yang telah ditetapkan.
Pada
kesempatan ini juga, pengkaji ingin merakamkan sejuta penghargaan kepada Encik
Haji Abd Bari Bin Ahmad selaku Pengetua SMK Datuk Bendahara atas sokongan moral
yang diberikan sepanjang pengkaji menjalankan kajian ini. Begitu juga dengan
guru matapelajaran Pengajian Perniagaan iaitu Puan Rohana Binti Mohd Tahir yang
banyak memberikan tunjuk ajar dan bimbingan dalam menjalankan kajian ini. Hanya Tuhan yang mampu membalas jasa baik
mereka.
Tidak
lupa juga, pengkaji ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada ibu bapa
pengkaji yang telah memberikan sokongan moral dan kewangan kepada pengkaji bagi
menyelesaikan kajian ini. Tanpa mereka, kajian ini tidak dapat disempurnakan
dengan baik.
Buat
rakan-rakan seperjuangan, pengkaji ingin mengucapkan terima kasih kerana sudi
berkongsi maklumat serta pertolongan yang diberikan semasa pengkaji menjalankan
kajian ini. Semoga usaha keras kita akan
membuahkan hasil dan sentiasa dirahmati Tuhan.
Akhir
sekali, pengkaji ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada
para guru dan semua pihak yang terbabit sepanjang proses penyiapan projek ini
sama ada secara langsung ataupun tidak langsung. Semoga kalian dirahmati dan beroleh kehidupan
yang sejahtera.
Analisis Campuran Pemasaran yang
diamalkan oleh Syarikat Kentucky Fried Chicken Malaysia.
ABSTRAK
Kajian
ini adalah berkaitan sebuah syarikat multinasional ( MNC ) iaitu perniagaan
Kentucky Fried Chicken ( KFC ) yang berpusat di
Louisville, Kentucky, Amerika Syarikat.
Namun, bagi memudahkan pencarian maklumat, pengkaji memilih syarikat KFC
Malaysia yang merupakan salah satu cawangan bagi perusahaan KFC antarabangsa.
Pengkaji menjalankan kajian ini berdasarkan objektif kajian iaitu,
mengenalpasti campuran pemasaran produk Syarikat KFC Malaysia berdasarkan
kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut produk. Juga, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti
kaedah campuran promosi yang digunakan dan strategi penetapan harga umum dan
harga produk baharu Syarikat KFC Malaysia. Dalam kajian ini, pengkaji hanya
mengunakan data sekunder untuk mendapatkan maklumat iaitu daripada internet,
surat khabar, majalah dan jurnal. Pengkaji menjalankan kajian ini setelah
melalui penelitian laman sesawang dan jurnal serta akhbar yang boleh didapati
dalam ruangan laman sesawang yang berkaitan. Dengan adanya kaedah campuran
pemasaran, syarikat KFC Malaysia dapat meningkatkan keuntungan mereka dan dapat
mengekalkan syarikat mereka sebagai pengeluar makanan segera terunggul di
negara Malaysia. Dengan adanya produk-produk baharu yang sentiasa memenuhi
pasaran, syarikat KFC Malaysia yakin bahawa perkhidmatan penyediaan makanan
segera ini akan mendapat sambutan ramai senantiasa. Mereka percaya bahawa
dengan adanya campuran pemasaran, syarikat KFC Malaysia yang ditubuhkan mereka
akan sentiasa berkembang maju.
1.0
PENGENALAN
Menurut
Kurtz (2008, P7) pemasaran adalah fungsi organisasi dan sebuah proses untuk
menciptakan, mengkomunikasikan, dan mengirimkan nilai untuk pelanggan dan
mengatur hubungan dengan pelanggan sebagai cara untuk menguntungkan perusahaan
dan juga pihak berkepentingan.
Menurut
teori Kotler dan Armstrong (2008, P5) pemasaran adalah sebuah proses perusahaan
menciptakan nilai untuk pengguna dan membangun hubungan kuat dengan pengguna
dengan tujuan untuk menciptakan keuntungun dari pengguna. Pemasaran adalah
suatu proses analisis, perencanaan, implementasi, koordinasi dan pengendalian
program yang meliputi kebijakan produk, harga, promosi dan distribusi dari
produk, perkhidmatan dan idea yang ditawarkan untuk menciptakan dan
meningkatkan pertukaran manfaat dengan pasar sasaran dalam upaya pencapaian
tujuan organisasi.
Campuran
pemasaran adalah satu konsep yang diguna oleh pemilik perniagaan, eksekutif
pemasaran, pengurus operasi dan juga usahawan dalam mengaplikasikan
strategi campuran pemasaran tradisional
empat P’s (4P’s) iaitu produk, harga, promosi dan saluran pengagihan. Strategi
campuran pemasaran ini berkeupayaan berbentuk membantu sesebuah perniagaan
dalam menentukan kesesuaian sesuatu produk atau perkhidmatan disasarkan kepada
sasaran pasaran yang tepat. Perlaksanaan
strategi pemasaran yang berkesan dan berjaya bergantung kepada operasi syarikat
mengaplikasikan pengetahuan tentang pemasaran dan strategi campuran pemasaran
dalam bidang keusahawanan menjadi satu program tindakan yang padu dan dapat menyokong
strategi yang bakal dilaksanakan.
Aspek
pengetahuan tentang strategi campuran pemasaran penting bagi membolehkan
syarikat menyusun strategiknya untuk mencapai kejayaan dalam pemasaran produk
dan perkhidmatan yang diusahakan selain daripada pengetahuan asas perniagaan
semata-mata. Pengetahuan strategi
campuran pemasaran memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan
ataupun kegagalan sesebuah perniagaan. Justeru itu, yang menjadi teras kepada
strategi pemasaran adalah pemilihan strategi campuran pemasaran yang
bersesuaian dan menepati sasaran pasaran melalui pelaksanaan yang cekap.
Keupayaan untuk memahami strategi campuran pemasaran iaitu, produk, harga,
promosi dan saluran pengagihan adalah asas kejayaan kepada usahawan untuk
berjaya di dalam perniagaan.
Elemen-elemen
campuran pemasaran terbahagi kepada empat, iaitu :
1.1. Produk (Product)
Menurut Sumarni dan Soeprihanto
(2010:274), mengatakan bahawa produk adalah setiap apa saja yang boleh
ditawarkan di pasar untuk mendapatkan perhatian, permintaan, pemakaian atau
penggunaan yang dapat memenuhi keinginan atau keperluan pengguna. Produk tidak hanya selalu berupa barang tetapi
boleh juga berupa perkhidmatan ataupun gabungan dari kedua-duanya. Produk
merujuk pada proses pembuatan keputusan mengenai penyelidikan dan pembangunan
produk baharu, perancangan pengurusan produk, pembungkusan, dan jaminan produk.
1.2. Harga (Price)
Menurut Sumarni dan Soeprihanto
(2010:281) harga adalah merupakan jumlah ruang (ditambah beberapa produk kalau
mungkin) yang diperlukan untuk mendapatkan sejumlah kombinasi dari barang
berserta pelayanannya. Setelah produk yang diproduksi siap untuk dipasarkan,
maka perusahaan akan menentukan harga dari produk tersebut. Pemboleh ini
berkaitan dengan penetapan harga atau penawaran harga yang selaras dengan
matlamat sesebuah organisasi. Strategi penentuan harga adalah seperti
memberikan diskaun dan memberikan ganjaran atau hadiah berdasarkan harga yang
ditawarkan.
1.3. Promosi
(Promotion)
Menurut Tjiptono (2008:219), pada
hakikatnya promosi adalah suatu bentuk komunikasi pemasaran. Komunikasi
pemasaran adalah aktiviti pemasaran yang berusaha menyebarkan informasi,
mempengaruhi, memujuk, atau mengingatkan pengguna atas perusahaan dan produknya
agar bersedia menerima, membeli produk yang ditawarkan. Promosi merujuk pada
aktiviti penyebaran maklumat berkenaan produk kepada pengguna bagi tujuan
membuat keputusan pembelian. Aktiviti promosi yang boleh dijalankan adalah
seperti pengiklanan, publisiti, jualan langsung, dan demonstrasi produk.
1.4. Pengedaran Atau Pengagihan
(Place)
Definisi dari Sumarni dan Soeprihanto
(2010:288) tentang saluran distribusi adalah, saluran yang digunakan oleh
penjual untuk menyalurkan produk tersebut dari penjual sampai ke pengguna.
Pengedaran atau pengagihan merujuk pada aktiviti menentukan lokasi agihan dan
waktu pengagihan. Pembuatan keputusan pengedaran melibatkan pemilihan,
penilaian dan penyelerasan saluran pengagihan termasuk cara penghantaran,
kaedah pengangkutan, cara penyimpanan stok, dan pengawalan inventori.
Pengkaji
telah ditugaskan membuat kajian ke atas pendekatan strategik sebuah syarikat
mulitnasional (MNC) berdasarkan aspek aktiviti perniagaaan yang dijalankan,
aspek konsep-konsep perniagaan antarabangsa yang diaplikasikan oleh syarikat
dan mencadangkan strategi yang sesuai berdasarkan hasil analisis. Oleh itu,
pengkaji telah memilih syarikat Kentucky Fried Chicken (KFC) sebagai skop kajian. Organisasi ini terlibat
dalam aktiviti pemasaran makanan segera di seluruh dunia. Pengkaji akan mengkaji beberapa aspek dalam
aktiviti perniagaan yang dijalankan oleh perusahaan KFC Malaysia yang
dijalankan oleh perusahaan itu yang
meliputi aspek analisis kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman (SWOT).
Tujuan
utama pengkaji menjalankan kajian ini adalah untuk mengenal pasti sama ada
Syarikat KFC Malaysia menjalankan campuran pemasaran dalam perniagaan mereka. Syarikat
KFC diasaskan oleh Kolonel Harland Sanders. KFC yang pertama didirikan oleh Kolonel
Harland Sanders, yang mulai menjual ayam gorengnya dari pinggir jalan restoran
di Corbin, Kentucky pada tahun 1930.
Kini,
Syarikat KFC telah membuka banyak cawangan di seluruh dunia seperti di negara India,
Malaysia, Singapura dan sebagainya. Sehingga kini, terdapat
500 daripada 672 restoran KFC di seluruh negara, manakala selebihnya di Brunei,
Singapura, India dan Kemboja. Syarikat KFC mendapat sambutan yang hangat daripada penduduk tempatan. Makanan segera KFC menjadi
pilihan dan makanan kegemaran penduduk di Malaysia tanpa mengira umur, jantina dan
kerjaya.
Selain
itu, pengkaji perlu mendapatkan kaedah campuran pemasaran yang digunakan oleh
syarikat perusahaan KFC Malaysia. Antara
keadah campuran pemasaran yang terdapat ialah produk, penetapan harga, promosi,
dan pengedaran atau pengagihan. Kaedah campuran pemasaran ini amat penting
dalam membantu organisasi meningkatkan dan meluaskan pasaran di pasaran negara
ini.
Tambahan
pula, pengkaji akan mencadangkan strategi pemasaran yang boleh digunakan oleh
syarikat KFC Malaysia untuk meningkatkan keuntungan dan terus menguasai pasaran.
Berdasarkan hasil analisis yang dibuat,
antara strategi pemasaran yang boleh dilaksanakan adalah seperti strategi 4P
iaitu produk, harga, tempat dan promosi. Pengkaji akan mencadangkan beberapa
penambahbaikan yang boleh dilakukan oleh syarikat perusahaan KFC Malaysia untuk
meningkatkan lagi kualiti keluaran mereka.
2.0
OBJEKTIF KAJIAN
Kajian
ini dijalankan untuk mencapai tiga objektif utama berkaitan campuran pemasaran
yang dijalankan oleh Syarikat KFC Malaysia :
2.1. Mengenalpasti campuran
pemasaran produk Syarikat KFC Malaysia
berdasarkan kedalaman, kelebaran,
klasifikasi dan atribut produk.
2.2. Mengenalpasti kaedah
campuran promosi yang digunakan oleh Syarikat
KFC Malaysia.
2.3. Mengenalpasti
strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu
Syarikat KFC Malaysia.
3.0
LATAR BELAKANG KAJIAN
Logo Syarikat KFC Antarabangsa
Pengetahuan
strategi campuran pemasaran memainkan peranan yang penting dalam menentukan
kejayaan ataupun kegagalan sesebuah perniagaan. Justeru itu, yang menjadi teras kepada
strategi pemasaran adalah pemilihan strategi campuran pemasaran yang
bersesuaian dan menepati sasaran pasaran melalui pelaksanaan yang cekap. Keupayaan untuk memahami strategi campuran
pemasaran iaitu, produk, harga, promosi dan saluran pengagihan adalah asas
kejayaan kepada usahawan untuk berjaya di dalam perniagaan.
Tujuan
pengkaji membuat kajian ini ialah bagi mengenalpasti proses campuran pemasaran
produk berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut produk yang
diamalkan oleh Syarikat KFC Malaysia. Seterusnya, mengenalpasti kaedah campuran
promosi yang digunakan dan juga mengenalpasti strategi penetapan harga umum dan
harga produk baharu bagi produk KFC Malaysia.
Kentucky
Fried Chicken (KFC ) merupakan salah satu rangkaian makanan segera yang paling
terkenal di dunia ini. Syarikat
perusahaan KFC bermula pada tahun 1930-
an yang diperkenalkan dan diasaskan oleh Colonel Sanders di Amerika Syarikat selatan sebagai
operasi francais kecil. Colonel Sanders
telah menjadi personaliti terkenal melalui penubuhan dan pembukaan beribu-ribu
restoran-restoran KFC di seluruh dunia. Kualiti, perkhidmatan dan kebersihan (
QSC ) mewakili faktor-faktor kejayaan yang paling penting bagi kejayaan global
syarikat KFC. Pengkaji memilih KFC Malaysia sebagai objek kajian untuk menjalankan kajian ini.
KFC
Malaysia diuruskan oleh QSR Brands Berhad, iaitu sebuah syarikat milik Jcorps. Sebut sahaja Johor Corporation (JCorp), bukan
sedikit yang tidak mengenali entiti itu, lebih-lebih lagi penerajunya Tan Sri
Muhammad Ali Hashim yang dikatakan mirip Colonel Sanders, pengasas restoran
KFC. KFC merupakan antara perniagaan kendalian JCorp yang berjaya. Malah,
kejayaannya kini melangkau ke luar negara. Restoran KFC Malaysia yang pertama
dibuka di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur pada tahun 1973 dan sehingga
tahun 2013 terdapat 579 cawangan KFC di
seluruh Malaysia. Restoran KFC menyediakan pelbagai jenis makanan segera
seperti ayam goreng, nugget, burger dan mencatat prestasi yang membanggakan
dalam industri restoran makanan segera di Malaysia. Cawangan KFC meliputi tiga jenis iaitu restoran
pandu lalu, restoran di pusat membeli belah dan restoran sahaja.
Walaupun
produk KFC ditujukan kepada masyarakat umum, ia berjaya membahagikan pasaran
mengikut segmen tertentu. Produk KFC ditujukan kepada kanak-kanak, remaja
dan keluarga. Contohnya, menu “chicky meal” disediakan istimewa untuk
kanak-kanak. Iklan KFC di media massa sering memaparkan restoran KFC sebagai
restoran makanan segera untuk keluarga, dengan konsep ceria dan menyeronokkan. Semua restoran KFC terletak di pinggir bandar
dan juga pusat bandar. Sebahagian besar
pelanggan KFC terdiri daripada kelas menengah dan atasan yang mementingkan
kebersihan, keselesaan dan kualiti produk.
Sebagai
peneraju industri makanan segera di Malaysia, restoren KFC Malaysia sememangnya
menghadapi persaingan sengit daripada firma lain seperti Marry Brown, Kenny
Rogers dan sebagainya. Memandangkan majoriti penduduk negara ini beragama
Islam, setiap aspek proses pembuatan makanan restoren KFC mengikut kawalan
ketat dan menerima sijil halal yang hanya diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia (Jakim) dan dengan tegas mematuhi MS1500: 2009.
3.1
LOKASI KAJIAN
Gambar di atas menunjukkan salah
sebuah cawangan restoran KFC di Selangor, Malaysia.
4.0
KAEDAH KAJIAN
Bahagian
ini menjelaskan cara yang digunakan oleh pengkaji untuk mendapatkan hasil
kajian. Pengkaji dibenarkan menggunakan data primer mahupun data sekunder.
Menurut
Webster New World Dictionary, pengertian data adalah ‘things known’ atau ‘assumed’,
yang bererti bahawa data itu sesuatu yang diketahui atau dianggap. Diketahui
ertinya yang sudah terjadi merupakan fakta (bukti). Data dapat memberikan gambaran tentang suatu
keadaan atau persoalan. Data juga didefinisikan sebagai sekumpulan
informasi atau nilai yang diperoleh dari pemerhatian sesuatu objek. Data yang
baik adalah data yang boleh dipercayai
kebenarannya (reliable), dan tepat
waktu. Data terbahagi kepada dua jenis
iaitu, data primer dan data sekunder.
Data
primer adalah data yang diperoleh atau dikumpulkan oleh peneliti secara
langsung dari sumber datanya. Data primer disebut juga sebagai data asli atau
data baru yang memiliki sifat ‘up to date’. Untuk mendapatkan data primer, peneliti harus
mengumpulkannya secara langsung. Manfaat utama dari data primer adalah bahwa
unsur-unsur kebohongan tertutup terhadap sumber fenomena. Oleh kerana itu, data primer lebih mencerminkan
kebenaran yang dilihat. Teknik yang dapat digunakan peneliti untuk mengumpulkan
data primer antara lain observasi, wawancara, diskusi terfokus ( Focus Group Discussion
– FGD ) dan penyebaran boring soal selidik.
Data
sekunder merupakan data yang boleh diperoleh atau dikumpulkan maklumat dari
semua sumber yang sudah ada melalui media perantaraan yang diperoleh dan
dicatat oleh pihak lain. Manfaat yang diperoleh dari data
sekunder adalah bahawa seorang peneliti mampu memperoleh informasi lain selain
informasi utama. Data sekunder biasanya diperolehi dari berbagai sumber misalnya jurnal buku,
laporan dan sebagainya.
Pengkaji
menggunakan kaedah data sekunder bagi memperoleh maklumat sepanjang menjalankan
kajian ini.
4.1 Data sekunder
Data sekunder merupakan data yang
diperoleh daripada internet, buku, keratan akhbar, jurnal dan majalah. Pengkaji telah membuat rujukan seperti
mengenalpasti campuran pemasaran syarikat KFC Malaysia berdasarkan kedalaman,
kelebaran, klasifikasi dan atribut produk. Pengkaji juga mengenalpasti kaedah campuran
promosi yang digunakan oleh syarikat KFC Malaysia dan mengenalpasti strategi
penetapan harga umum dan harga produk baharu berdasarkan hasil analisis
mengikut kehendak Majlis Peperiksaan Malaysia yang memerlukan calon menjelaskan
maksud bagi perkara-perkara tersebut. Selain itu, pengkaji membuat rujukan
laman sesawang seperti Wikipedia bagi mengetahui latar belakang syarikat KFC
Malaysia dan laman berkaitan dengan syarikat KFC Malaysia bagi memperoleh data
bagi menjalankan kajian ini.
5.0
DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN
Kajian ini membincangkan campuran
pemasaran yang diamalkan oleh syarikat KFC Malaysia. Aktiviti pemasaran dibentuk daripada campuran
pemasaran, iaitu kombinasi pemboleh ubah yang menentukan strategi pemasaran
yang akan digunakan oleh sesebuah organisasi pemasaran. Melalui pasaran sedia ada, pemasar akan
menggunakan campuran pemasaran untuk mengenal pasti sasaran yang boleh membantu
organisasi mengekalkan kedudukannnya dalam pasaran dan seterusnya menguasai
keseluruhan pasaran. Campuran pemasaran
terdiri daripada tiga pemboleh ubah, iaitu produk, promosi dan harga.
5.1 Campuran pemasaran produk
Syarikat KFC Malaysia berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut
produk.
Produk
Pengertian produk menurut Kotler dan Armstrong, (2001 : 346)
adalah segala sesuatu yang dapat ditawarkan ke pasar untuk mendapatkan
perhatian, dibeli, atau digunakan, yang dapat memuaskan keinginan. Produk merupakan titik pusat dari kegiatan
pemasaran kerana produk merupakan hasil dari suatu perusahaan yang dapat
ditawarkan ke pasar untuk dijual dan merupakan alat dari suatu perusahaan untuk
mencapai tujuan dari perusahaannya.
5.1.1.
Kedalaman Campuran Produk
Kedalaman campuran produk merujuk
pada bilangan item produk yang dihasilkan dan bilangan versi yang ditawarkan
oleh setiap produk tersebut. Syarikat KFC Malaysia menjual burger yang
berlainan perisa, saiz dan ramuan yang berbeza seperti Burger
KFC Zinger Double Down, Hamburger, Colonel Burger, Zinger Burger, Lil' Zinger
Combo, Cheezy Nugget Burger Combo, Colonel Burger Combo, Zinger Burger Combo, Spicy
Korean Burger, Burger Zinger Remixed, dan Burger Double Down Maxx.
5.1.2. Kelebaran
Campuran Produk
Kelebaran campuran produk syarikat
KFC Malaysia merujuk kepada bilangan lini produk yang dipasarkan kepada
pengguna. Campuran produk yang besar dapat menarik perhatian pengguna dalam
pelbagai segmen pasaran. Campuran produk syarikat KFC Malaysia terdiri daripada
pelbagai jenis makanan seperti burger, sandwich, sarapan pagi, makanan tengah
hari, makanan malam, salad, kentang goreng, nuget, bubur, aiskrim, pencuci
mulut dan minuman.
5.1.3. Klasifikasi
Produk
Secara umumnya, terdapat dua jenis
produk dalam pasaran, iaitu produk pengguna dan produk industri. Produk yang dikeluarkan
oleh Syarikat KFC Malaysia merupakan produk pengguna. Produk pengguna boleh
diklasifisikan kepada barangan mudah beli, barangan beli-belah, barangan
istimewa, dan barangan tidak dicari. Kesemua
kategori barangan ini mempunyai aras permintaan yang berbeza dan melibatkan
penggunaan strategi pemasaran yang berbeza.
Produk yang dikeluarkan oleh Syarikat
KFC Malaysia tergolong dalam golongan barangan mudah beli. Barangan mudah beli
ialah barangan yang boleh diperoleh dalam jangka masa singkat dan kerap dibeli
oleh pengguna. Harga barangan mudah beli adalah murah dan pengguna tidak perlu
mengambil masa yang lama untuk mendapatkannya. Barangan mudah beli boleh dibahagikan kepada
beberapa kategori tertentu.
Produk makanan segera yang dihasilkan
oleh Syarikat KFC Malaysia tergolong dalam kategori barangan gerak hati.
Barangan gerak hati ialah barangan yang dibeli tanpa memerlukan perancangan
rapi, tetapi disebabkan pengguna tertarik dengan faktor tertentu seperti
tawaran hebat, hadiah percuma, atau peragaan yang menarik. Makanan segera keluaran syarikat KFC Malaysia
menjadi pilihan semua warga tanpa mengira umur. Pengguna boleh mendapatkan produk KFC pada
bila-bila masa dan di mana- mana sahaja.
5.1.4 Atribut Produk
Pengertian atribut produk menurut
Fandy Tjiptono (2007:103) iaitu “Atribut
Produk adalah unsur-unsur produk yang dipandang penting oleh pengguna dan
dijadikan dasar pengambilan keputusan pembelian.” Dari pengertian diatas dapat
disimpulkan bahawa atribut produk penting dan dapat dijadikan pengambilan
keputusan dalam suatu pembelian yang dilakukan oleh pengguna. Keputusan dibuat terhadap produk tersebut dari
segi mutu, ciri, dan reka bentuk produk.
a) Mutu Produk
Syarikat KFC Malaysia menekankan
aspek kualiti produk berbanding pengeluar makanan segera yang lain. Syarikat KFC Malaysia mengeluarkan makanan
segera yang bermutu tinggi kerana syarikat ini menggunakan ayam yang bermutu
tinggi. Bahan-bahan seperti lada hitam, mustard, sos tiram yang berkualiti
digunakan dalam proses pembuatan burger. Penggunaan barang yang berkualiti membolehkan
Syarikat KFC Malaysia mengaut keuntungan dan seterusnya meningkatkan jualan
syarikat mereka.
b) Ciri Produk
Ciri produk yang unik mampu
menonjolkan keistimewaan produk pengeluar daripada produk pesaing. Syarikat KFC Malaysia mengeluarkan makanan
segera yang terdiri daripada pelbagai jenis rasa, perisa dan bentuk. Antara
bentuk makanan segera KFC ialah jenis nasi, makanan ringan, burger dan minuman
bergas. Kepelbagaian perisa dan bentuk ini membolehkan pengguna mempunyai
pelbagai pilihan yang menetapi citarasa mereka.
c) Reka Bentuk Produk
Reka bentuk produk mengambarkan gaya
produk sesuatu syarikat. Syarikat KFC Malaysia mengeluarkan makanan segera yang
terdiri daripada pelbagai saiz iaitu dari saiz mini, kecil, sederhana dan
besar. Ini membolehkan pengguna senang memperoleh makanan segera KFC di
pasaran. Jika dibandingkan dengan pesaing Syarikat KFC Malaysia iaitu Mc
Donalds, makanan segera keluaran syarikat KFC Malaysia menjadi pilihan kerana produk
KFC Malaysia boleh didapati dalam pelbagai bentuk dan senang dibawa balik ke
rumah. Kepelbagaian saiz ini membolehkan
semua rakyat Malaysia menikmati produk Kentucky Fried Chicken tanpa mengira
taraf hidup. Hal ini demikian kerana
harga produk adalah berdasarkan perisa dan kualiti kesemua makanan segera KFC adalah
sama.
5.2
Kaedah campuran promosi yang digunakan oleh Syarikat KFC Malaysia.
Promosi
Promosi adalah
suatu bentuk komunikasi pemasaran. Komunikasi pemasaran adalah aktiviti
pemasaran yang berusaha menyebarkan informasi, mempengaruhi, memujuk, atau
mengingatkan pengguna atas perusahaan dan produknya agar bersedia menerima,
membeli produk yang ditawarkan. Promosi merujuk pada aktiviti penyebaran
maklumat berkenaan produk kepada pengguna bagi tujuan membuat keputusan
pembelian. Aktiviti promosi yang boleh dijalankan adalah seperti pengiklanan,
publisiti, jualan langsung, dan demonstrasi produk. Untuk mempromosikan produk
syarikat, perusahaan KFC Malaysia telah mengatur strategi untuk membuat iklan
melalui media elektronik iaitu di televisyen, radio, laman sesawang, melalui
poster dan lain-lain.
5.2.1
Pengiklanan
Definisi pengiklanan :
Pengiklanan merupakan sebarang bentuk
persembahan atau komunikasi berbayar, bersifat tidak peribadi yang ditujukan
kepada kumpulan sasaran dengan tujuan untuk mempromosi, memperkenal dan
meningkatkan atau melariskan jualan produk syarikat KFC Malaysia, perkhidmatan
atau idea oleh penaja yang dikenalpasti. Dalam pengiklanan produk syarikat KFC
Malaysia di media elektronik iaitu di televisyen, pihak penaja yang terlibat
dalam pengiklanan produk ialah Kentucky Fried Chicken ( KFC ), Syarikat KFC
HOLDINGS (MALAYSIA) BHD yang melibatkan pembayaran oleh pihak penaja. Sebelum
pengiklanan dibuat, syarikat KFC Malaysia terlebih dahulu telah menetapkan
objektif pengiklanan mereka yang terdiri daripada pengiklanan memberitahu
pelanggan untuk memaklumkan pasaran tentang keluaran produk baru syarikat
mereka.
Yang kedua, pengiklanan memujuk iaitu
menggalakkan pengguna menukar pembelian produk daripada syarikat lain kepada
membeli produk hasil syarikat KFC Malaysia. Yang ketiga, pengiklanan
mengingatkan pelanggan bahawa keluaran produk baru syarikat KFC Malaysia ini
mungkin diperlukan pada masa akan datang dan seterusnya memenuhi citarasa
mereka. Secara amnya, penentuan objektif pengiklanan perlu ditentukan
berasaskan situasi pasaran semasa misalnya, semasa produk syarikat KFC Malaysia
berada di dalam peringkat pengenalan, program pengiklanan mungkin lebih
memberikan penumpuan kepada pengguna berkenaan kewujudan produk syarikat
tersebut. Pengiklanan juga dikategorikan sebagai komunikasi bersifat tidak
peribadi yang ditujukan kepada sasaran pasaran yang ramai. Ini menunjukkan
bahawa aktiviti pengiklanan KFC Malaysia tidak melibatkan komunikasi atau usaha
promosi daripada pihak pengeluar atau pemasar secara bersemuka atau secara
langsung dengan pengguna sasaran.
5.2.2
Promosi Jualan
Definisi promosi :
Promosi jualan membawa maksud segala
rangsangan secara langsung yang menawarkan insentif ataupun nilai yang lebih ke
atas keluaran melalui desakan jualan, agihan keluaran kepada pengguna akhir
dengan objektif untuk mewujudkan jualan segera.
Tujuan promosi jualan :
1) Tujuan
promosi jualan yang dijalankan oleh syarikat KFC Malaysia adalah untuk menarik
pencuba baru terutamanya dari kalangan pembeli yang dikenali sebagai mereka
yang suka menukar jenama pilihan.
2) Sebab
kedua adalah sebagai ganjaran kepada pelanggan yang setia menyokong produk
syarikat KFC Malaysia.
3) Sebab
ketiga adalah untuk meningkatkan kadar pembelian semula di kalangan pembeli
produk KFC sekali-sekala sebelum ini.
5.2.3
Publisiti
Definisi publisiti :
Publisiti merupakan cubaan sengaja
bagi mengurus pandangan umum terhadap sesuatu subjek. Subjek publisiti termasuk orang, keluaran atau
barangan, perkhidmatan pelbagai jenis organisasi dan hasil kerja seni atau
hiburan. Dari segi pemasaran, publisiti merupakan satu komponen promosi yang
merupakan satu komponen pemasaran.
Tujuan publisiti :
1) Tujuan
publisiti dilakukan oleh syarikat KFC Malaysia bagi mengukuhkan jenama syarikat
tersebut.
2) Syarikat
KFC Malaysia ingin memperkenalkan produk-produk makanan segera yang baru kepada
pelanggan mereka.
Syarikat
KFC Malaysia mengamalkan pelbagai kaedah campuran promosi bagi melariskan
produk-produknya di Malaysia. Antaranya termasuklah kaedah pengiklanan, promosi
jualan dan publisiti melalui media massa. Syarikat KFC Malaysia memperuntukkan
hampir RM100 juta untuk perbelanjaan promosi seperti pengiklanan dalam media
cetak dan media elektronik, promosi melalui laman web iaitu kfc.com.my,
penajaan program televisyen untuk kanak-kanak dan juga pemberian baucer kepada pelanggan.
Kesemua kaedah campuran pemasaran yang dijalankan oleh syarikat KFC Malaysia adalah
bertujuan untuk meningkatkan keuntungan syarikat tersebut disamping bagi
memenangi hati masyarakat tempatan.
Seterusnya,
syarikat KFC Malaysia menggunakan media massa untuk mempromosi produk-produk
terbaharu mereka bagi memudahkan kaedah promosi dijalankan kerana pada zaman
yang moden ini, media massalah yang menjadi penghubung masyarakat dengan
syarikat-syarikat besar seperti KFC. Media
massa seperti talevisyen, radio, dan laman sesawang internet amat berguna bagi
syarikat ini dalam usaha mendapatkan ramai pelanggan setia.
Oleh
kerana syarikat KFC Malaysia menggunakan kaedah campuran pemasaran seperti
pengiklanan, promosi jualan, dan publisiti, syarikat ini sentiasa dapat
menyeimbangkan kadar perbelanjaan dengan keuntungan syarikat mereka. Hal ini
menyebabkan, syarikat tersebut untuk terus mengekalkan kedudukannya sebagai
sebuah syarikat pengeluar makanan segera yang terunggul di negara ini.
Kesimpulannya,
kaedah campuran pemasaran promosi yang digunakan oleh syarikat KFC Malaysia
ternyata banyak membantu syarikat tersebut untuk maju ke hadapan di negara ini.
Kaedah yang diguna pakai oleh syarikat
ini memberi kesan positif dari segi keuntungan dan kemajuan syarikat mereka.
5.3
Strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu Syarikat KFC Malaysia.
Harga
Menurut
Henry Simamora dalam buku “Akauntansi Basis Pengambilan Keputusan Bisnes”,
menjelaskan bahawa “Harga adalah sejumlah wang
yang dibebankan atau dikeluarkan atas sebuah produk atau perkhidmatan
(2002 : 74). Harga merupakan wang yang dikenakan untuk sesuatu keluaran atau
perkhidmatan yang diberikan melalui proses pertukaran dan harga juga merupakan
campuran pemasaran yang mengeluarkan hasil dan elemen-elemen lain hanyalah kos.
Harga dapat ditentukan mengikut kesesuaian pasaran melalui proses penawaran.
Faktor-faktor yang mempengaruhi
penentuan harga
5.3.1 Faktor-faktor Dalaman
a.
Objektif Pemasaran
Memaksimumkan untung
semasa
Perletakan harga bagi tujuan
memaksimumkan keuntungan semasa syarikat KFC Malaysia. Kebiasaannya harga
tinggi diletakkan bertujuan untuk menanggung kos yang telah dilaburkan ketika
pemprosesan produk dilakukan untuk mengeluarkan produk yang berkualiti seperti
perkhidmatan syarikat iaitu makanan segera yang akan mendapat tempat di hati
pelanggan.
b.
Strategi Campuran Pemasaran
Harga memainkan peranan penting dalam
campuran pemasaran. Harga yang dikenakan hendaklah disesuaikan mengikut keputusan
merekabentuk produk, pengagihan dan promosi serta penyiasatan dan pemprosesan
yang telah syarikat KFC Malaysia jalankan untuk menghasilkan pemasaran yang
konsisten dan berkesan.
c.
Kos
Pihak syarikat KFC Malaysia perlulah
meletakkan harga yang berpatutan meliputi kos pengeluaran, pengagihan,
penjualan dan pada masa yang sama menghasilkan pulangan yang setimpal dengan
usaha yang telah dijalankan dan
risiko yang tinggi harus ditanggung oleh pihak mereka. Jika syarikat KFC
Malaysia mempunyai kos rendah, pihak mereka dapat menetapkan harga yang rendah
dan menghasilkan jualan dan keuntungan yang tinggi.
Kos terbahagi kepada dua iaitu kos
tetap dan kos berubah. Kos tetap adalah kos yang tidak berubah walaupun berapa
banyak jumlah pengeluaran atau jualan yang dibuat.
d.
Pertimbangan Organisasi
Pihak pengurusan KFC Malaysia
mestilah menentukan siapa di dalam organisasi dalam syarikat yang
bertanggungjawab menetapkan harga. Dalam
syarikat KFC Malaysia, harga ditetapkan oleh pengurusan bahagian atau pengurus
lini produk.
5.3.2 Faktor-faktor Luaran
a.
Pasaran dan Permintaan
·
Penentuan harga dalam pasaran yang
berbeza
Dalam
situasi ini, perkhidmatan makanan segera adalah perkhidmatan yang mempunyai
persaingan monopilistik dimana ramai pelanggan yang mendapatkan perkhidmatan
syarikat KFC yang berdagang di bawah harga yang berbeza.
·
Tanggapan pengguna terhadap harga dan
nilai
Penentuan
harga dan nilai yang dikenakan oleh pihak syarikat KFC Malaysia ke atas produk
mereka memberi kesan kepada pelanggan yang membeli produk tersebut. Pelanggan masih gemar membeli produk-produk
syarikat KFC Malaysia kerana mereka tidah berasa beban akibat harga yang
dikenakan ke atas makanan segera yang dibeli oleh mereka.
b.
Persaingan
Harga dan tawaran pesaing dapat
mempengaruhi keputusan penentuan harga syarikat KFC Malaysia. Apabila pelanggan ingin menggunakan
perkhidmatan makanan segera, mereka akan mempertimbangkan perkhidmatan syarikat
KFC dengan perkhidmatan dan produk-produk pesaing syarikat tersebut. Antara
pesaing syarikat KFC Malaysia ialah McDonalds, Subway, Pizza Hut, Domino’s
Pizza, Burger King, dan Starbucks. Oleh itu, syarikat KFC Malaysia perlulah
mengetahui tentang harga dan kualiti yang ditawarkan oleh syarikat pesaing bagi
memastikan kedudukannya sebagai sebuah syarikat pengeluar makanan segera
terunggul di Malaysia dapat dikekalkan.
5.3.3 Faktor-faktor
Lain
Untuk menetapkan harga, syarikat
Kentucky Fried Chicken Malaysia perlulah mengetahui faktor luaran lain seperti
keadaan ekonomi, kesan harga kepada pemasaran dan juga kerajaan. Keadaan ekonomi yang meleset akan mempengaruhi
penentuan harga kerana kedua-dua kos pengeluaran perkhidmatan dan harga serta
nilai sesuatu produk.
Kaedah Penentuan Harga
· - Penentuan harga berasaskan pembeli
Penentuan
harga ini menggunakan tanggapan pembeli tentang nilai keluaran, bukan kos
penjual. Maka, syarikat KFC Malaysia menggunakan elemen bukan harga untuk
membina tanggapan dalam fikiran pelanggan.
· - Penentuan harga berdasarkan persaingan
Syarikat
KFC Malaysia menetapkan harga berdasarkan harga pesaing yang ditawarkan dan
kurang tertumpu kepada kos atau permintaan syarikat itu sendiri. Syarikat KFC Malaysia meletakkan harga yang
lebih tinggi, rendah atau harga yang sama dengan syarikat pesaing-pesaingnya.
Hal ini sedemikian kerana, pelanggan biasanya membuat penilaian produk
berasaskan harga yang pesaing kenakan untuk produk yang serupa.
Kaedah Penentuan Harga Produk Baru
Terdapat
beberapa kaedah di dalam penentuan harga. Penentuan harga bagi produk baru merupakan
salah satu daripada strategi pemasaran. Harga permulaan ini mudah berubah-ubah
dan penetapannya merupakan keputusan yang paling asas dalam campuran pemasaran.
Harga permulaan boleh ditetapkan tinggi
untuk mendapatkan semula kos pembangunan secepat mungkin atau menetapkan harga
yang rendah agar produk berjaya mendapat bahagian pasaran yang besar. Syarikat KFC Malaysia juga menimbangkan sama
ada produk tersebut merupakan produk baru yang berinovasi atau produk imitasi.
Syarikat
KFC Malaysia sentiasa mengambil kira harga bahan/ramuan yang digunakan untuk
menghasilkan makanan segera mereka bagi menetapkan harga yang berpatutan dan
tidak merugikan operasi syarikat mereka.
Dengan berbuat sedemikian, KFC Malaysia dapat menstabilkan keuntungan
syarikat dan kemajuan syarikat mereka di negara ini.
6.0
RUMUSAN / PENUTUP
Kajian
bertujuan untuk mengkaji campuran pemasaran, kaedah campuran promosi dan
strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu yang diamalkan oleh Syarikat
KFC Malaysia. Berdasarkan hasil kajian, elemen utama yang menentukan kejayaan
atau kegagalan sesebuah organisasi adalah strategi yang mereka ikuti. Mana-mana
industri adalah luas dan persaingan juga sengit untuk terus hidup dalam
perniagaan. Organisasi perlu merangka strategi inovatif.
KFC
Malaysia telah memulakan perjalanan dekad yang lalu dan mereka telah berjuang
untuk mengekalkan kedudukan mereka sebagai peneraju pasaran. Pelbagai telah
berlaku pada masa lalu untuk syarikat KFC Malaysia sama ada baik ataupun buruk,
tetapi ia adalah strategi yang membantu mereka terus hidup dan mengekalkan kedudukan
mereka sebagai salah sebuah syarikat pengeluar makanan segera terunggul di
Malaysia. Strategi dan kaedah campuran pemasaran syarikat ini adalah agak sama
dengan strategi syarikat lain dan kedudukan syarikat lain tidak jauh di
belakang daripada KFC Malaysia, tetapi mana-mana kesilapan kecil yang dilakukan
oleh syarikat KFC Malaysia, mungkin membuatkan KFC Malaysia sebagai penghalang
kemajuan perniagaan kerana syarikat lain mampu menjadi pemimpin pasaran dan
syarikat makanan segera KFC Malaysia perlu berhati-hati ketika melaksanakan
strategi campuran pemasaran mereka.
Rahsia
kejayaan terus KFC Malaysia dalam peningkatan struktur pengurusan dan penerapan
falsafahnya, iaitu untuk terus memperkenalkan produk baru atau untuk jualan
sebelumnya produk dipakej semula bagi mentaliti rakyat pelanggan awal untuk
mendapatkan keuntungan.
Antara
cadangan penambahbaikan syarikat KFC Malaysia ialah mereka perlu terus
mengeluarkan produk-produk baharu bagi memenuhi cita rasa para pelanggan. Juga,
syarikat KFC Malaysia perlu memperbanyak bilangan cawangan di seluruh negara
terutamanya di kawasan-kawasan pedalaman bagi memudahkan masyarakat kawasan
tersebut senang memperolehi produk mereka.
Kesimpulannya,
dengan wujudnya perkhidmatan makanan segera yang dihasilkan oleh syarikat KFC
Malaysia, pihak mereka yakin bahawa ia dapat meningkatkan tahap perkhidmatan
lain yang berada di pasaran. Syarikat KFC Malaysia yakin bahawa perkhidmatan
ini akan sentiasa mendapat sambutan ramai. Dengan adanya campuran pemasaran,
syarikat tersebut berharap bahawa perniagaan mereka akan berkembang maju.
7.0
RUJUKAN
7.1 Internet
Sejarah
KFC (Kentucky Fried Chicken)
Bilangan
Restoran KFC Meningkat Tiga Kali Ganda
http://ww1.utusan.com.my/utusan/Korporat/20121231/ko_05/Bilangan-restoran-KFC-meningkat-tiga-kali-ganda
( 23 Jun 2015 )
Logo
KFC
https://en.wikipedia.org/wiki/File:KFC_logo.svg
(25 Jun 2015 )
Logopedia
KFC
http://logos.wikia.com/wiki/KFC
( 26 Jun 2015 )
Strategi
Pemasaran KFC
Asas
Pengurusan Pemasaran
http://www.slideshare.net/mhamdy70/asas-pengurusan-pemasaran
( 29 Jun 2015 )
Pentingnya
Faktor Lokasi Dalam Memasarkan Produk
http://www.investasionline.net/net/kfc-kebaikan-dan-keburukan-dalam-campuran-pemasaran.html
( 30 Jun 2015 )
Kisah
Bermulanya KFC
FaktaBisnes
– Colonel Sanders Memulakan Bisnes KFC Dengan Duit Pencen Sebanyak USD105
http://www.majalahniaga.com/tag/tentang-kfc
( 3 Julai 2015 )
Manajemen
Strategik Dalam Perusahaan Makanan
http://msmanggarsari.blogspot.com/2014/04/manajemen-strategik-dalam-perusahaan.html ( 7 Julai 2015 )
Kisah
Kejayaan Colonel KFC dan ayam gorengnya yang SEDAP dan POPULAR
http://wolkietolkie.com/kisah-kejayaan-colonel-kfc-dan-ayam-gorengnya-yang-sedap-dan-popular/
( 19 Julai 2015 )
Menyingkap
Rahsia Kejayaan JCorp
KFC
Sumbang Peralatan Taman Permainan
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=1113&pub=utusan_malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_05.htm
( 19 Julai 2015 )
Kentucky
Fried Chicken ( KFC ) Malaysia
http://ms.swewe.net/word_show.htm/?1098378_1&KFC
( 19 Julai 2015 )
(SEMASA)
KFC HOT BOX – Semuanya Dalam Satu Hidangan
Kentucky
Fried Chicken Menu
http://www.kfc.com.my/menu/chicken/barrel/
( 19 Julai 2015 )
Menu
Baru KFC
http://www.mummynemo.com/2012/06/menu-baru-kfckfc-flaming-crunch-ditawarkan-dalam-tempoh-terhad/
( 19 Julai 2015 )
Chicken
Meals and Burger In KFC Malaysia
http://www.theborneopost.com/2014/08/13/thai-green-curry-chicken-meals-and-burger-on-kfc-malaysias-menu/
( 19 Julai 2015 )
Hidangan
Sarapan Pagi Yang Lazat Dan Terbaru Hanya Di KFC
http://selebritionline.com/hidangan-sarapan-pagi-yang-lazat-dan-terbaru-hanya-di-kfc/
( 201 Julai 2015 )
‘KFC
Spicy Korean Burger’ Sungguh Lazat Sungguh Korea
Burger
KFC Zinger Remixed
http://selebritionline.com/burger-kfc-zinger-remixed/
( 20 Julai 2015 )
Burger
KFC Zinger Reloaded Lebih ‘ZING’
http://selebritionline.com/burger-kfc-zinger-reloaded-lebih-zing/
( 20 Julai 2015 )
Promosi
KFC Malaysia
http://www.kfc.com.my/promotion/
( 20 Julai 2015 )
Pengertian
Dan Manfaat Atribut Produk
http://www.pendidikanekonomi.com/2012/07/pengertian-dan-manfaat-atribut-produk.html
( 20 Julai 2015 )
KFC
Marketing Plan
http://www.slideshare.net/sank8d14/kfc-marketing-plan
( 21 Julai 2015 )
Campuran
Pemasaran - Harga
7. 2 Keratan Surat Khabar
KFC
Named Most Trusted Quick Service in Malaysia, QSR Magazine, Terbitan March 4, 2015
KFC
Tailors Approach In Africa, Media 24,
Terbitan Januari 21, 2013
KFC
Malaysia Reignites Family Dining Tradition, Adobo
Magazine, Terbitan April 25, 2012
KFC
Malaysia Menu Prices, Auto Magazine,
Terbitan Jun 20, 2015
KFC
Hatches A ‘Social’ Egg, Marketing
Magazine, Terbitan Disember 20, 2013
Top
10’s Crème
de la Crème Food Brands In Malaysia, Restaurants
and Institutions Magazine, Terbitan Mei 8, 2012
7.3 Majalah
Majalah
Niaga Edisi 31 Bersama Zafrul Rizal Mat, Terbitan March 27, 2015
Majalah
Niaga Bersama Zafrul Rizal Mat, Terbitan Oktober 31, 2013
Majalah
Laporan Tahunan KFC Holdings Malaysia, Terbitan 2003
7.4 Buku
Nota
& Latihan STPM Pengajian Perniagaan Penggal 1, Azly Muhammad, Ain Insyirah,
Terbitan 2014
Teks
STPM Pengajian Perniagaan Penggal 1, Shanti Subramaniam, Mah Boon Kiet, Terbitan
Pelangi Bestseller 2014
8.0 Lampiran
Gambar di atas menunjukkan pengasas
Kentucky Fried Chicken ( KFC ), iaitu Colonel Harland David Sanders
Gambar di atas
menunjukkan KFC pertama yang ditubuhkan Corbin, Kentucky.
Gambar di atas menunjukkan KFC
pertama yang dibuka di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur, Malaysia.
Gambar di atas menunjukkan
jenis-jenis makanan segera yang terdapat di seluruh cawangan KFC Malaysia.
Gambar peta di atas menunjukkan
sejumlah cawangan KFC yang terdapat di Malaysia.
Thank you so much !!! You saved my life 😭😭
ReplyDeleteYou're most welcome and thanks for visiting my blog! :)
DeleteThank you for this meaningful information ☺️
ReplyDeleteYou're most welcome ☺
DeleteThanks for the help
ReplyDeleteWelcome 😉
Deletethanks for sharing very helpful for me
ReplyDeleteyou're most welcome :)
DeleteThanks a lot!!!!! For now im a almost finishing the kk pp!! U have already ease my way..Seriously!!! I pray the best for u sis!!!!😍😘
ReplyDeleteHey there, thank you so much for visiting my blog! ♡
Delete