Skip to main content

Contoh Kerja Kursus Pengajian Perniagaan Tingkatan 6 Penggal 3 2015 (STPM) ( KFC Malaysia )

ISI KANDUNGAN

Tajuk
Penghargaan
Abstrak
Isi Kandungan
Pengenalan
Objektif Kajian
Latar Belakang Kajian
Kaedah Kajian
Dapatan Kajian
Rumusan
Rujukan 
Lampiran                 

PENGHARGAAN

Pengkaji ingin mengucapkan syukur kepada Tuhan kerana atas limpah kurnia-Nya, pengkaji dapat menyelesaikan tugasan ini dengan sempurna. Tidak dapat dinafikan bahawa pelbagai rintangan terpaksa dialami oleh pengkaji semasa menjalankan kajian ini, namun atas pertolongan dan rahmat-Nya kajian ini telah disiapkan dengan sempurna dan sedia dihantar pada tarikh yang telah ditetapkan.

Pada kesempatan ini juga, pengkaji ingin merakamkan sejuta penghargaan kepada Encik Haji Abd Bari Bin Ahmad selaku Pengetua SMK Datuk Bendahara atas sokongan moral yang diberikan sepanjang pengkaji menjalankan kajian ini. Begitu juga dengan guru matapelajaran Pengajian Perniagaan iaitu Puan Rohana Binti Mohd Tahir yang banyak memberikan tunjuk ajar dan bimbingan dalam menjalankan kajian ini.  Hanya Tuhan yang mampu membalas jasa baik mereka.

Tidak lupa juga, pengkaji ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada ibu bapa pengkaji yang telah memberikan sokongan moral dan kewangan kepada pengkaji bagi menyelesaikan kajian ini. Tanpa mereka, kajian ini tidak dapat disempurnakan dengan baik.

Buat rakan-rakan seperjuangan, pengkaji ingin mengucapkan terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat serta pertolongan yang diberikan semasa pengkaji menjalankan kajian ini.  Semoga usaha keras kita akan membuahkan hasil dan sentiasa dirahmati Tuhan.

Akhir sekali, pengkaji ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada para guru dan semua pihak yang terbabit sepanjang proses penyiapan projek ini sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.  Semoga kalian dirahmati dan beroleh kehidupan yang sejahtera.

Analisis Campuran Pemasaran yang diamalkan oleh Syarikat Kentucky Fried Chicken Malaysia.

ABSTRAK

Kajian ini adalah berkaitan sebuah syarikat multinasional ( MNC ) iaitu perniagaan Kentucky Fried Chicken ( KFC ) yang berpusat di  Louisville, Kentucky, Amerika Syarikat.  Namun, bagi memudahkan pencarian maklumat, pengkaji memilih syarikat KFC Malaysia yang merupakan salah satu cawangan bagi perusahaan KFC antarabangsa. Pengkaji menjalankan kajian ini berdasarkan objektif kajian iaitu, mengenalpasti campuran pemasaran produk Syarikat KFC Malaysia berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut produk.  Juga, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah campuran promosi yang digunakan dan strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu Syarikat KFC Malaysia. Dalam kajian ini, pengkaji hanya mengunakan data sekunder untuk mendapatkan maklumat iaitu daripada internet, surat khabar, majalah dan jurnal. Pengkaji menjalankan kajian ini setelah melalui penelitian laman sesawang dan jurnal serta akhbar yang boleh didapati dalam ruangan laman sesawang yang berkaitan. Dengan adanya kaedah campuran pemasaran, syarikat KFC Malaysia dapat meningkatkan keuntungan mereka dan dapat mengekalkan syarikat mereka sebagai pengeluar makanan segera terunggul di negara Malaysia. Dengan adanya produk-produk baharu yang sentiasa memenuhi pasaran, syarikat KFC Malaysia yakin bahawa perkhidmatan penyediaan makanan segera ini akan mendapat sambutan ramai senantiasa. Mereka percaya bahawa dengan adanya campuran pemasaran, syarikat KFC Malaysia yang ditubuhkan mereka akan sentiasa berkembang maju.

1.0 PENGENALAN

Menurut Kurtz (2008, P7) pemasaran adalah fungsi organisasi dan sebuah proses untuk menciptakan, mengkomunikasikan, dan mengirimkan nilai untuk pelanggan dan mengatur hubungan dengan pelanggan sebagai cara untuk menguntungkan perusahaan dan juga pihak berkepentingan.

Menurut teori Kotler dan Armstrong (2008, P5) pemasaran adalah sebuah proses perusahaan menciptakan nilai untuk pengguna dan membangun hubungan kuat dengan pengguna dengan tujuan untuk menciptakan keuntungun dari pengguna. Pemasaran adalah suatu proses analisis, perencanaan, implementasi, koordinasi dan pengendalian program yang meliputi kebijakan produk, harga, promosi dan distribusi dari produk, perkhidmatan dan idea yang ditawarkan untuk menciptakan dan meningkatkan pertukaran manfaat dengan pasar sasaran dalam upaya pencapaian tujuan organisasi.

Campuran pemasaran adalah satu konsep yang diguna oleh pemilik perniagaan, eksekutif pemasaran, pengurus operasi dan juga usahawan dalam mengaplikasikan strategi  campuran pemasaran tradisional empat P’s (4P’s) iaitu produk, harga, promosi dan saluran pengagihan. Strategi campuran pemasaran ini berkeupayaan berbentuk membantu sesebuah perniagaan dalam menentukan kesesuaian sesuatu produk atau perkhidmatan disasarkan kepada sasaran pasaran yang tepat.  Perlaksanaan strategi pemasaran yang berkesan dan berjaya bergantung kepada operasi syarikat mengaplikasikan pengetahuan tentang pemasaran dan strategi campuran pemasaran dalam bidang keusahawanan menjadi satu program tindakan yang padu dan dapat menyokong strategi yang bakal dilaksanakan.

Aspek pengetahuan tentang strategi campuran pemasaran penting bagi membolehkan syarikat menyusun strategiknya untuk mencapai kejayaan dalam pemasaran produk dan perkhidmatan yang diusahakan selain daripada pengetahuan asas perniagaan semata-mata.  Pengetahuan strategi campuran pemasaran memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan ataupun kegagalan sesebuah perniagaan. Justeru itu, yang menjadi teras kepada strategi pemasaran adalah pemilihan strategi campuran pemasaran yang bersesuaian dan menepati sasaran pasaran melalui pelaksanaan yang cekap. Keupayaan untuk memahami strategi campuran pemasaran iaitu, produk, harga, promosi dan saluran pengagihan adalah asas kejayaan kepada usahawan untuk berjaya di dalam perniagaan.

Elemen-elemen campuran pemasaran terbahagi kepada empat, iaitu :

1.1. Produk (Product)
Menurut Sumarni dan Soeprihanto (2010:274), mengatakan bahawa produk adalah setiap apa saja yang boleh ditawarkan di pasar untuk mendapatkan perhatian, permintaan, pemakaian atau penggunaan yang dapat memenuhi keinginan atau keperluan pengguna.  Produk tidak hanya selalu berupa barang tetapi boleh juga berupa perkhidmatan ataupun gabungan dari kedua-duanya. Produk merujuk pada proses pembuatan keputusan mengenai penyelidikan dan pembangunan produk baharu, perancangan pengurusan produk, pembungkusan, dan jaminan produk.

1.2. Harga (Price)
Menurut Sumarni dan Soeprihanto (2010:281) harga adalah merupakan jumlah ruang (ditambah beberapa produk kalau mungkin) yang diperlukan untuk mendapatkan sejumlah kombinasi dari barang berserta pelayanannya. Setelah produk yang diproduksi siap untuk dipasarkan, maka perusahaan akan menentukan harga dari produk tersebut. Pemboleh ini berkaitan dengan penetapan harga atau penawaran harga yang selaras dengan matlamat sesebuah organisasi. Strategi penentuan harga adalah seperti memberikan diskaun dan memberikan ganjaran atau hadiah berdasarkan harga yang ditawarkan.
1.3. Promosi (Promotion)
Menurut Tjiptono (2008:219), pada hakikatnya promosi adalah suatu bentuk komunikasi pemasaran. Komunikasi pemasaran adalah aktiviti pemasaran yang berusaha menyebarkan informasi, mempengaruhi, memujuk, atau mengingatkan pengguna atas perusahaan dan produknya agar bersedia menerima, membeli produk yang ditawarkan. Promosi merujuk pada aktiviti penyebaran maklumat berkenaan produk kepada pengguna bagi tujuan membuat keputusan pembelian. Aktiviti promosi yang boleh dijalankan adalah seperti pengiklanan, publisiti, jualan langsung, dan demonstrasi produk.

1.4. Pengedaran Atau Pengagihan (Place)
Definisi dari Sumarni dan Soeprihanto (2010:288) tentang saluran distribusi adalah, saluran yang digunakan oleh penjual untuk menyalurkan produk tersebut dari penjual sampai ke pengguna. Pengedaran atau pengagihan merujuk pada aktiviti menentukan lokasi agihan dan waktu pengagihan. Pembuatan keputusan pengedaran melibatkan pemilihan, penilaian dan penyelerasan saluran pengagihan termasuk cara penghantaran, kaedah pengangkutan, cara penyimpanan stok, dan pengawalan inventori.

Pengkaji telah ditugaskan membuat kajian ke atas pendekatan strategik sebuah syarikat mulitnasional (MNC) berdasarkan aspek aktiviti perniagaaan yang dijalankan, aspek konsep-konsep perniagaan antarabangsa yang diaplikasikan oleh syarikat dan mencadangkan strategi yang sesuai berdasarkan hasil analisis. Oleh itu, pengkaji telah memilih syarikat Kentucky Fried Chicken (KFC)  sebagai skop kajian. Organisasi ini terlibat dalam aktiviti pemasaran makanan segera di seluruh dunia.  Pengkaji akan mengkaji beberapa aspek dalam aktiviti perniagaan yang dijalankan oleh perusahaan KFC Malaysia yang dijalankan oleh perusahaan itu  yang meliputi aspek analisis kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman (SWOT).

Tujuan utama pengkaji menjalankan kajian ini adalah untuk mengenal pasti sama ada Syarikat KFC Malaysia menjalankan campuran pemasaran dalam perniagaan mereka. Syarikat KFC diasaskan oleh Kolonel Harland Sanders.  KFC yang pertama didirikan oleh Kolonel Harland Sanders, yang mulai menjual ayam gorengnya dari pinggir jalan restoran di Corbin, Kentucky pada tahun 1930.

Kini, Syarikat KFC telah membuka banyak cawangan di seluruh dunia seperti di negara India, Malaysia, Singapura dan sebagainya. Sehingga kini, terdapat 500 daripada 672 restoran KFC di seluruh negara, manakala selebihnya di Brunei, Singapura, India dan Kemboja. Syarikat KFC mendapat sambutan yang hangat daripada  penduduk tempatan. Makanan segera KFC menjadi pilihan dan makanan kegemaran penduduk di  Malaysia tanpa mengira umur, jantina dan kerjaya.  

Selain itu, pengkaji perlu mendapatkan kaedah campuran pemasaran yang digunakan oleh syarikat perusahaan KFC Malaysia.  Antara keadah campuran pemasaran yang terdapat ialah produk, penetapan harga, promosi, dan pengedaran atau pengagihan. Kaedah campuran pemasaran ini amat penting dalam membantu organisasi meningkatkan dan meluaskan pasaran di pasaran negara ini.

Tambahan pula, pengkaji akan mencadangkan strategi pemasaran yang boleh digunakan oleh syarikat KFC Malaysia untuk meningkatkan keuntungan dan terus menguasai pasaran.  Berdasarkan hasil analisis yang dibuat, antara strategi pemasaran yang boleh dilaksanakan adalah seperti strategi 4P iaitu produk, harga, tempat dan promosi.  Pengkaji akan mencadangkan beberapa penambahbaikan yang boleh dilakukan oleh syarikat perusahaan KFC Malaysia untuk meningkatkan lagi kualiti keluaran mereka.

2.0 OBJEKTIF KAJIAN

Kajian ini dijalankan untuk mencapai tiga objektif utama berkaitan campuran pemasaran yang dijalankan oleh Syarikat KFC Malaysia :

 2.1. Mengenalpasti campuran pemasaran produk Syarikat KFC Malaysia  
        berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut produk.

 2.2. Mengenalpasti kaedah campuran promosi yang digunakan oleh Syarikat
        KFC Malaysia.

 2.3. Mengenalpasti strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu
        Syarikat KFC Malaysia.

3.0 LATAR BELAKANG KAJIAN


 Logo Syarikat KFC Antarabangsa

Pengetahuan strategi campuran pemasaran memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan ataupun kegagalan sesebuah perniagaan.  Justeru itu, yang menjadi teras kepada strategi pemasaran adalah pemilihan strategi campuran pemasaran yang bersesuaian dan menepati sasaran pasaran melalui pelaksanaan yang cekap.  Keupayaan untuk memahami strategi campuran pemasaran iaitu, produk, harga, promosi dan saluran pengagihan adalah asas kejayaan kepada usahawan untuk berjaya di dalam perniagaan.

Tujuan pengkaji membuat kajian ini ialah bagi mengenalpasti proses campuran pemasaran produk berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut produk yang diamalkan oleh Syarikat KFC Malaysia. Seterusnya, mengenalpasti kaedah campuran promosi yang digunakan dan juga mengenalpasti strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu bagi produk KFC Malaysia.

Kentucky Fried Chicken (KFC ) merupakan salah satu rangkaian makanan segera yang paling terkenal di dunia ini.  Syarikat perusahaan KFC  bermula pada tahun 1930- an yang diperkenalkan dan diasaskan oleh Colonel  Sanders di Amerika Syarikat selatan sebagai operasi francais kecil.  Colonel Sanders telah menjadi personaliti terkenal melalui penubuhan dan pembukaan beribu-ribu restoran-restoran KFC di seluruh dunia. Kualiti, perkhidmatan dan kebersihan ( QSC ) mewakili faktor-faktor kejayaan yang paling penting bagi kejayaan global syarikat KFC. Pengkaji memilih KFC Malaysia sebagai objek kajian untuk  menjalankan kajian ini.

KFC Malaysia diuruskan oleh QSR Brands Berhad, iaitu sebuah syarikat milik Jcorps.  Sebut sahaja Johor Corporation (JCorp), bukan sedikit yang tidak mengenali entiti itu, lebih-lebih lagi penerajunya Tan Sri Muhammad Ali Hashim yang dikatakan mirip Colonel Sanders, pengasas restoran KFC. KFC merupakan antara perniagaan kendalian JCorp yang berjaya. Malah, kejayaannya kini melangkau ke luar negara. Restoran KFC Malaysia yang pertama dibuka di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur pada tahun 1973 dan sehingga tahun 2013 terdapat 579  cawangan KFC di seluruh Malaysia. Restoran KFC menyediakan pelbagai jenis makanan segera seperti ayam goreng, nugget, burger dan mencatat prestasi yang membanggakan dalam industri restoran makanan segera di Malaysia.  Cawangan KFC meliputi tiga jenis iaitu restoran pandu lalu, restoran di pusat membeli belah dan restoran sahaja.

Walaupun produk KFC ditujukan kepada masyarakat umum, ia berjaya membahagikan pasaran mengikut segmen tertentu. Produk KFC ditujukan kepada kanak-kanak, remaja dan  keluarga. Contohnya, menu “chicky meal” disediakan istimewa untuk kanak-kanak. Iklan KFC di media massa sering memaparkan restoran KFC sebagai restoran makanan segera untuk keluarga, dengan konsep ceria dan menyeronokkan.  Semua restoran KFC terletak di pinggir bandar dan juga pusat bandar.  Sebahagian besar pelanggan KFC terdiri daripada kelas menengah dan atasan yang mementingkan kebersihan, keselesaan dan kualiti produk.

Sebagai peneraju industri makanan segera di Malaysia, restoren KFC Malaysia sememangnya menghadapi persaingan sengit daripada firma lain seperti Marry Brown, Kenny Rogers dan sebagainya. Memandangkan majoriti penduduk negara ini beragama Islam, setiap aspek proses pembuatan makanan restoren KFC mengikut kawalan ketat dan menerima sijil halal yang hanya diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan dengan tegas mematuhi MS1500: 2009.

3.1 LOKASI KAJIAN


Gambar di atas menunjukkan salah sebuah cawangan restoran KFC di Selangor, Malaysia.

4.0 KAEDAH KAJIAN

Bahagian ini menjelaskan cara yang digunakan oleh pengkaji untuk mendapatkan hasil kajian. Pengkaji dibenarkan menggunakan data primer mahupun data sekunder.

Menurut Webster New World Dictionary, pengertian data adalah ‘things known’ atau ‘assumed’, yang bererti bahawa data itu sesuatu yang diketahui atau dianggap. Diketahui ertinya yang sudah terjadi merupakan fakta (bukti).  Data dapat memberikan gambaran tentang suatu keadaan atau persoalan.  Data  juga didefinisikan sebagai sekumpulan informasi atau nilai yang diperoleh dari pemerhatian sesuatu objek. Data yang baik adalah data yang boleh  dipercayai kebenarannya (reliable), dan tepat waktu.  Data terbahagi kepada dua jenis iaitu, data primer dan data sekunder.

Data primer adalah data yang diperoleh atau dikumpulkan oleh peneliti secara langsung dari sumber datanya. Data primer disebut juga sebagai data asli atau data baru yang memiliki sifat ‘up to date’.  Untuk mendapatkan data primer, peneliti harus mengumpulkannya secara langsung. Manfaat utama dari data primer adalah bahwa unsur-unsur kebohongan tertutup terhadap sumber fenomena.  Oleh kerana itu, data primer lebih mencerminkan kebenaran yang dilihat. Teknik yang dapat digunakan peneliti untuk mengumpulkan data primer antara lain observasi, wawancara, diskusi terfokus ( Focus Group Discussion – FGD ) dan penyebaran boring soal selidik.
      
Data sekunder merupakan data yang boleh diperoleh atau dikumpulkan maklumat dari semua sumber yang sudah ada melalui media perantaraan yang diperoleh dan dicatat oleh pihak lain. Manfaat yang diperoleh dari data sekunder adalah bahawa seorang peneliti mampu memperoleh informasi lain selain informasi utama. Data sekunder biasanya diperolehi  dari berbagai sumber misalnya jurnal buku, laporan dan sebagainya.

Pengkaji menggunakan kaedah data sekunder bagi memperoleh maklumat sepanjang menjalankan kajian ini.


4.1 Data sekunder
Data sekunder merupakan data yang diperoleh daripada internet, buku, keratan akhbar, jurnal dan majalah.  Pengkaji telah membuat rujukan seperti mengenalpasti campuran pemasaran syarikat KFC Malaysia berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut produk.  Pengkaji juga mengenalpasti kaedah campuran promosi yang digunakan oleh syarikat KFC Malaysia dan mengenalpasti strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu berdasarkan hasil analisis mengikut kehendak Majlis Peperiksaan Malaysia yang memerlukan calon menjelaskan maksud bagi perkara-perkara tersebut. Selain itu, pengkaji membuat rujukan laman sesawang seperti Wikipedia bagi mengetahui latar belakang syarikat KFC Malaysia dan laman berkaitan dengan syarikat KFC Malaysia bagi memperoleh data bagi menjalankan kajian ini. 

5.0 DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN

Kajian ini membincangkan campuran pemasaran yang diamalkan oleh syarikat KFC Malaysia.  Aktiviti pemasaran dibentuk daripada campuran pemasaran, iaitu kombinasi pemboleh ubah yang menentukan strategi pemasaran yang akan digunakan oleh sesebuah organisasi pemasaran.  Melalui pasaran sedia ada, pemasar akan menggunakan campuran pemasaran untuk mengenal pasti sasaran yang boleh membantu organisasi mengekalkan kedudukannnya dalam pasaran dan seterusnya menguasai keseluruhan pasaran.  Campuran pemasaran terdiri daripada tiga pemboleh ubah, iaitu produk, promosi dan harga.

5.1 Campuran pemasaran produk Syarikat KFC Malaysia berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan atribut produk.

Produk

          Pengertian produk  menurut Kotler dan Armstrong, (2001 : 346) adalah segala sesuatu yang dapat ditawarkan ke pasar untuk mendapatkan perhatian, dibeli, atau digunakan, yang dapat memuaskan keinginan.  Produk merupakan titik pusat dari kegiatan pemasaran kerana produk merupakan hasil dari suatu perusahaan yang dapat ditawarkan ke pasar untuk dijual dan merupakan alat dari suatu perusahaan untuk mencapai tujuan dari perusahaannya.

5.1.1. Kedalaman Campuran Produk

        Kedalaman campuran produk merujuk pada bilangan item produk yang dihasilkan dan bilangan versi yang ditawarkan oleh setiap produk tersebut. Syarikat KFC Malaysia menjual burger yang berlainan perisa, saiz dan ramuan yang berbeza seperti Burger KFC Zinger Double Down, Hamburger, Colonel Burger, Zinger Burger, Lil' Zinger Combo, Cheezy Nugget Burger Combo, Colonel Burger Combo, Zinger Burger Combo, Spicy Korean Burger, Burger Zinger Remixed, dan Burger Double Down Maxx.
5.1.2. Kelebaran Campuran Produk

         Kelebaran campuran produk syarikat KFC Malaysia merujuk kepada bilangan lini produk yang dipasarkan kepada pengguna. Campuran produk yang besar dapat menarik perhatian pengguna dalam pelbagai segmen pasaran. Campuran produk syarikat KFC Malaysia terdiri daripada pelbagai jenis makanan seperti burger, sandwich, sarapan pagi, makanan tengah hari, makanan malam, salad, kentang goreng, nuget, bubur, aiskrim, pencuci mulut dan minuman.

5.1.3. Klasifikasi Produk

        Secara umumnya, terdapat dua jenis produk dalam pasaran, iaitu produk pengguna dan produk industri. Produk yang dikeluarkan oleh Syarikat KFC Malaysia merupakan produk pengguna. Produk pengguna boleh diklasifisikan kepada barangan mudah beli, barangan beli-belah, barangan istimewa, dan barangan tidak dicari.  Kesemua kategori barangan ini mempunyai aras permintaan yang berbeza dan melibatkan penggunaan strategi pemasaran yang berbeza.

          Produk yang dikeluarkan oleh Syarikat KFC Malaysia tergolong dalam golongan barangan mudah beli. Barangan mudah beli ialah barangan yang boleh diperoleh dalam jangka masa singkat dan kerap dibeli oleh pengguna. Harga barangan mudah beli adalah murah dan pengguna tidak perlu mengambil masa yang lama untuk mendapatkannya.  Barangan mudah beli boleh dibahagikan kepada beberapa kategori tertentu.

          Produk makanan segera yang dihasilkan oleh Syarikat KFC Malaysia tergolong dalam kategori barangan gerak hati. Barangan gerak hati ialah barangan yang dibeli tanpa memerlukan perancangan rapi, tetapi disebabkan pengguna tertarik dengan faktor tertentu seperti tawaran hebat, hadiah percuma, atau peragaan yang menarik.  Makanan segera keluaran syarikat KFC Malaysia menjadi pilihan semua warga tanpa mengira umur.  Pengguna boleh mendapatkan produk KFC pada bila-bila masa dan di mana- mana sahaja.

5.1.4  Atribut Produk

     Pengertian atribut produk menurut Fandy Tjiptono (2007:103) iaitu  “Atribut Produk adalah unsur-unsur produk yang dipandang penting oleh pengguna dan dijadikan dasar pengambilan keputusan pembelian.” Dari pengertian diatas dapat disimpulkan bahawa atribut produk penting dan dapat dijadikan pengambilan keputusan dalam suatu pembelian yang dilakukan oleh pengguna.  Keputusan dibuat terhadap produk tersebut dari segi mutu, ciri, dan reka bentuk produk.

a) Mutu Produk

          Syarikat KFC Malaysia menekankan aspek kualiti produk berbanding pengeluar makanan segera yang lain.  Syarikat KFC Malaysia mengeluarkan makanan segera yang bermutu tinggi kerana syarikat ini menggunakan ayam yang bermutu tinggi.  Bahan-bahan seperti lada hitam, mustard, sos tiram yang berkualiti digunakan dalam proses pembuatan burger.  Penggunaan barang yang berkualiti membolehkan Syarikat KFC Malaysia mengaut keuntungan dan seterusnya meningkatkan jualan syarikat mereka.

b) Ciri Produk

       Ciri produk yang unik mampu menonjolkan keistimewaan produk pengeluar daripada produk pesaing.  Syarikat KFC Malaysia mengeluarkan makanan segera yang terdiri daripada pelbagai jenis rasa, perisa dan bentuk. Antara bentuk makanan segera KFC ialah jenis nasi, makanan ringan, burger dan minuman bergas. Kepelbagaian perisa dan bentuk ini membolehkan pengguna mempunyai pelbagai pilihan yang menetapi citarasa mereka.

                       c) Reka Bentuk Produk

           Reka bentuk produk mengambarkan gaya produk sesuatu syarikat. Syarikat KFC Malaysia mengeluarkan makanan segera yang terdiri daripada pelbagai saiz iaitu dari saiz mini, kecil, sederhana dan besar. Ini membolehkan pengguna senang memperoleh makanan segera KFC di pasaran. Jika dibandingkan dengan pesaing Syarikat KFC Malaysia iaitu Mc Donalds, makanan segera keluaran syarikat KFC Malaysia menjadi pilihan kerana produk KFC Malaysia boleh didapati dalam pelbagai bentuk dan senang dibawa balik ke rumah.  Kepelbagaian saiz ini membolehkan semua rakyat Malaysia menikmati produk Kentucky Fried Chicken tanpa mengira taraf hidup.  Hal ini demikian kerana harga produk adalah berdasarkan perisa dan kualiti kesemua makanan segera KFC adalah sama.

5.2 Kaedah campuran promosi yang digunakan oleh Syarikat KFC Malaysia.

Promosi

          Promosi adalah suatu bentuk komunikasi pemasaran. Komunikasi pemasaran adalah aktiviti pemasaran yang berusaha menyebarkan informasi, mempengaruhi, memujuk, atau mengingatkan pengguna atas perusahaan dan produknya agar bersedia menerima, membeli produk yang ditawarkan. Promosi merujuk pada aktiviti penyebaran maklumat berkenaan produk kepada pengguna bagi tujuan membuat keputusan pembelian. Aktiviti promosi yang boleh dijalankan adalah seperti pengiklanan, publisiti, jualan langsung, dan demonstrasi produk. Untuk mempromosikan produk syarikat, perusahaan KFC Malaysia telah mengatur strategi untuk membuat iklan melalui media elektronik iaitu di televisyen, radio, laman sesawang, melalui poster dan lain-lain.

5.2.1 Pengiklanan

Definisi pengiklanan :

          Pengiklanan merupakan sebarang bentuk persembahan atau komunikasi berbayar, bersifat tidak peribadi yang ditujukan kepada kumpulan sasaran dengan tujuan untuk mempromosi, memperkenal dan meningkatkan atau melariskan jualan produk syarikat KFC Malaysia, perkhidmatan atau idea oleh penaja yang dikenalpasti. Dalam pengiklanan produk syarikat KFC Malaysia di media elektronik iaitu di televisyen, pihak penaja yang terlibat dalam pengiklanan produk ialah Kentucky Fried Chicken ( KFC ), Syarikat KFC HOLDINGS (MALAYSIA) BHD yang melibatkan pembayaran oleh pihak penaja. Sebelum pengiklanan dibuat, syarikat KFC Malaysia terlebih dahulu telah menetapkan objektif pengiklanan mereka yang terdiri daripada pengiklanan memberitahu pelanggan untuk memaklumkan pasaran tentang keluaran produk baru syarikat mereka.

          Yang kedua, pengiklanan memujuk iaitu menggalakkan pengguna menukar pembelian produk daripada syarikat lain kepada membeli produk hasil syarikat KFC Malaysia. Yang ketiga, pengiklanan mengingatkan pelanggan bahawa keluaran produk baru syarikat KFC Malaysia ini mungkin diperlukan pada masa akan datang dan seterusnya memenuhi citarasa mereka. Secara amnya, penentuan objektif pengiklanan perlu ditentukan berasaskan situasi pasaran semasa misalnya, semasa produk syarikat KFC Malaysia berada di dalam peringkat pengenalan, program pengiklanan mungkin lebih memberikan penumpuan kepada pengguna berkenaan kewujudan produk syarikat tersebut. Pengiklanan juga dikategorikan sebagai komunikasi bersifat tidak peribadi yang ditujukan kepada sasaran pasaran yang ramai. Ini menunjukkan bahawa aktiviti pengiklanan KFC Malaysia tidak melibatkan komunikasi atau usaha promosi daripada pihak pengeluar atau pemasar secara bersemuka atau secara langsung dengan pengguna sasaran.

5.2.2 Promosi Jualan

Definisi promosi :

          Promosi jualan membawa maksud segala rangsangan secara langsung yang menawarkan insentif ataupun nilai yang lebih ke atas keluaran melalui desakan jualan, agihan keluaran kepada pengguna akhir dengan objektif untuk mewujudkan jualan segera.

Tujuan promosi jualan :

1)   Tujuan promosi jualan yang dijalankan oleh syarikat KFC Malaysia adalah untuk menarik pencuba baru terutamanya dari kalangan pembeli yang dikenali sebagai mereka yang suka menukar jenama pilihan.

2)      Sebab kedua adalah sebagai ganjaran kepada pelanggan yang setia menyokong produk syarikat KFC Malaysia.

3)      Sebab ketiga adalah untuk meningkatkan kadar pembelian semula di kalangan pembeli produk KFC sekali-sekala sebelum ini.


5.2.3 Publisiti

Definisi publisiti :

          Publisiti merupakan cubaan sengaja bagi mengurus pandangan umum terhadap sesuatu subjek.  Subjek publisiti termasuk orang, keluaran atau barangan, perkhidmatan pelbagai jenis organisasi dan hasil kerja seni atau hiburan. Dari segi pemasaran, publisiti merupakan satu komponen promosi yang merupakan satu komponen pemasaran.

Tujuan publisiti :

1)      Tujuan publisiti dilakukan oleh syarikat KFC Malaysia bagi mengukuhkan jenama syarikat tersebut.

2)      Syarikat KFC Malaysia ingin memperkenalkan produk-produk makanan segera yang baru kepada pelanggan mereka.

Syarikat KFC Malaysia mengamalkan pelbagai kaedah campuran promosi bagi melariskan produk-produknya di Malaysia. Antaranya termasuklah kaedah pengiklanan, promosi jualan dan publisiti melalui media massa. Syarikat KFC Malaysia memperuntukkan hampir RM100 juta untuk perbelanjaan promosi seperti pengiklanan dalam media cetak dan media elektronik, promosi melalui laman web iaitu kfc.com.my, penajaan program televisyen untuk kanak-kanak dan  juga pemberian baucer kepada pelanggan. Kesemua kaedah campuran pemasaran yang dijalankan oleh syarikat KFC Malaysia adalah bertujuan untuk meningkatkan keuntungan syarikat tersebut disamping bagi memenangi hati masyarakat tempatan.

Seterusnya, syarikat KFC Malaysia menggunakan media massa untuk mempromosi produk-produk terbaharu mereka bagi memudahkan kaedah promosi dijalankan kerana pada zaman yang moden ini, media massalah yang menjadi penghubung masyarakat dengan syarikat-syarikat besar seperti KFC.  Media massa seperti talevisyen, radio, dan laman sesawang internet amat berguna bagi syarikat ini dalam usaha mendapatkan ramai pelanggan setia.

Oleh kerana syarikat KFC Malaysia menggunakan kaedah campuran pemasaran seperti pengiklanan, promosi jualan, dan publisiti, syarikat ini sentiasa dapat menyeimbangkan kadar perbelanjaan dengan keuntungan syarikat mereka. Hal ini menyebabkan, syarikat tersebut untuk terus mengekalkan kedudukannya sebagai sebuah syarikat pengeluar makanan segera yang terunggul di negara ini.

Kesimpulannya, kaedah campuran pemasaran promosi yang digunakan oleh syarikat KFC Malaysia ternyata banyak membantu syarikat tersebut untuk maju ke hadapan di negara ini.  Kaedah yang diguna pakai oleh syarikat ini memberi kesan positif dari segi keuntungan dan kemajuan syarikat mereka.

5.3 Strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu Syarikat KFC Malaysia.

Harga

Menurut Henry Simamora dalam buku “Akauntansi Basis Pengambilan Keputusan Bisnes”, menjelaskan bahawa “Harga adalah sejumlah wang  yang dibebankan atau dikeluarkan atas sebuah produk atau perkhidmatan (2002 : 74). Harga merupakan wang yang dikenakan untuk sesuatu keluaran atau perkhidmatan yang diberikan melalui proses pertukaran dan harga juga merupakan campuran pemasaran yang mengeluarkan hasil dan elemen-elemen lain hanyalah kos. Harga dapat ditentukan mengikut kesesuaian pasaran melalui proses penawaran.

Faktor-faktor yang mempengaruhi penentuan harga

5.3.1 Faktor-faktor Dalaman

a. Objektif Pemasaran

Memaksimumkan untung semasa

          Perletakan harga bagi tujuan memaksimumkan keuntungan semasa syarikat KFC Malaysia. Kebiasaannya harga tinggi diletakkan bertujuan untuk menanggung kos yang telah dilaburkan ketika pemprosesan produk dilakukan untuk mengeluarkan produk yang berkualiti seperti perkhidmatan syarikat iaitu makanan segera yang akan mendapat tempat di hati pelanggan.

b. Strategi Campuran Pemasaran

          Harga memainkan peranan penting dalam campuran pemasaran. Harga yang dikenakan hendaklah disesuaikan mengikut keputusan merekabentuk produk, pengagihan dan promosi serta penyiasatan dan pemprosesan yang telah syarikat KFC Malaysia jalankan untuk menghasilkan pemasaran yang konsisten dan berkesan.

c. Kos

          Pihak syarikat KFC Malaysia perlulah meletakkan harga yang berpatutan meliputi kos pengeluaran, pengagihan, penjualan dan pada masa yang sama menghasilkan pulangan yang setimpal dengan usaha yang telah dijalankan dan risiko yang tinggi harus ditanggung oleh pihak mereka. Jika syarikat KFC Malaysia mempunyai kos rendah, pihak mereka dapat menetapkan harga yang rendah dan menghasilkan jualan dan keuntungan yang tinggi.
          Kos terbahagi kepada dua iaitu kos tetap dan kos berubah. Kos tetap adalah kos yang tidak berubah walaupun berapa banyak jumlah pengeluaran atau jualan yang dibuat.

d. Pertimbangan Organisasi

          Pihak pengurusan KFC Malaysia mestilah menentukan siapa di dalam organisasi dalam syarikat yang bertanggungjawab menetapkan harga.  Dalam syarikat KFC Malaysia, harga ditetapkan oleh pengurusan bahagian atau pengurus lini produk.

5.3.2 Faktor-faktor Luaran

a. Pasaran dan Permintaan

·         Penentuan harga dalam pasaran yang berbeza
Dalam situasi ini, perkhidmatan makanan segera adalah perkhidmatan yang mempunyai persaingan monopilistik dimana ramai pelanggan yang mendapatkan perkhidmatan syarikat KFC yang berdagang di bawah harga yang berbeza.

·         Tanggapan pengguna terhadap harga dan nilai
Penentuan harga dan nilai yang dikenakan oleh pihak syarikat KFC Malaysia ke atas produk mereka memberi kesan kepada pelanggan yang membeli produk tersebut.  Pelanggan masih gemar membeli produk-produk syarikat KFC Malaysia kerana mereka tidah berasa beban akibat harga yang dikenakan ke atas makanan segera yang dibeli oleh mereka.

b. Persaingan

          Harga dan tawaran pesaing dapat mempengaruhi keputusan penentuan harga syarikat KFC Malaysia.  Apabila pelanggan ingin menggunakan perkhidmatan makanan segera, mereka akan mempertimbangkan perkhidmatan syarikat KFC dengan perkhidmatan dan produk-produk pesaing syarikat tersebut. Antara pesaing syarikat KFC Malaysia ialah McDonalds, Subway, Pizza Hut, Domino’s Pizza, Burger King, dan Starbucks. Oleh itu, syarikat KFC Malaysia perlulah mengetahui tentang harga dan kualiti yang ditawarkan oleh syarikat pesaing bagi memastikan kedudukannya sebagai sebuah syarikat pengeluar makanan segera terunggul di Malaysia dapat dikekalkan.

5.3.3 Faktor-faktor Lain

         Untuk menetapkan harga, syarikat Kentucky Fried Chicken Malaysia perlulah mengetahui faktor luaran lain seperti keadaan ekonomi, kesan harga kepada pemasaran dan juga kerajaan. Keadaan ekonomi yang meleset akan mempengaruhi penentuan harga kerana kedua-dua kos pengeluaran perkhidmatan dan harga serta nilai sesuatu produk.

Kaedah Penentuan Harga

·        -  Penentuan harga berasaskan pembeli

Penentuan harga ini menggunakan tanggapan pembeli tentang nilai keluaran, bukan kos penjual. Maka, syarikat KFC Malaysia menggunakan elemen bukan harga untuk membina tanggapan dalam fikiran pelanggan.
·         -  Penentuan harga berdasarkan persaingan

Syarikat KFC Malaysia menetapkan harga berdasarkan harga pesaing yang ditawarkan dan kurang tertumpu kepada kos atau permintaan syarikat itu sendiri.  Syarikat KFC Malaysia meletakkan harga yang lebih tinggi, rendah atau harga yang sama dengan syarikat pesaing-pesaingnya. Hal ini sedemikian kerana, pelanggan biasanya membuat penilaian produk berasaskan harga yang pesaing kenakan untuk produk yang serupa.

Kaedah Penentuan Harga Produk Baru

Terdapat beberapa kaedah di dalam penentuan harga.  Penentuan harga bagi produk baru merupakan salah satu daripada strategi pemasaran. Harga permulaan ini mudah berubah-ubah dan penetapannya merupakan keputusan yang paling asas dalam campuran pemasaran.  Harga permulaan boleh ditetapkan tinggi untuk mendapatkan semula kos pembangunan secepat mungkin atau menetapkan harga yang rendah agar produk berjaya mendapat bahagian pasaran yang besar.  Syarikat KFC Malaysia juga menimbangkan sama ada produk tersebut merupakan produk baru yang berinovasi atau produk imitasi.

Syarikat KFC Malaysia sentiasa mengambil kira harga bahan/ramuan yang digunakan untuk menghasilkan makanan segera mereka bagi menetapkan harga yang berpatutan dan tidak merugikan operasi syarikat mereka.  Dengan berbuat sedemikian, KFC Malaysia dapat menstabilkan keuntungan syarikat dan kemajuan syarikat mereka di negara ini.

6.0 RUMUSAN / PENUTUP

Kajian bertujuan untuk mengkaji campuran pemasaran, kaedah campuran promosi dan strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu yang diamalkan oleh Syarikat KFC Malaysia. Berdasarkan hasil kajian, elemen utama yang menentukan kejayaan atau kegagalan sesebuah organisasi adalah strategi yang mereka ikuti. Mana-mana industri adalah luas dan persaingan juga sengit untuk terus hidup dalam perniagaan. Organisasi perlu merangka strategi inovatif.

KFC Malaysia telah memulakan perjalanan dekad yang lalu dan mereka telah berjuang untuk mengekalkan kedudukan mereka sebagai peneraju pasaran. Pelbagai telah berlaku pada masa lalu untuk syarikat KFC Malaysia sama ada baik ataupun buruk, tetapi ia adalah strategi yang membantu mereka terus hidup dan mengekalkan kedudukan mereka sebagai salah sebuah syarikat pengeluar makanan segera terunggul di Malaysia. Strategi dan kaedah campuran pemasaran syarikat ini adalah agak sama dengan strategi syarikat lain dan kedudukan syarikat lain tidak jauh di belakang daripada KFC Malaysia, tetapi mana-mana kesilapan kecil yang dilakukan oleh syarikat KFC Malaysia, mungkin membuatkan KFC Malaysia sebagai penghalang kemajuan perniagaan kerana syarikat lain mampu menjadi pemimpin pasaran dan syarikat makanan segera KFC Malaysia perlu berhati-hati ketika melaksanakan strategi campuran pemasaran mereka.

Rahsia kejayaan terus KFC Malaysia dalam peningkatan struktur pengurusan dan penerapan falsafahnya, iaitu untuk terus memperkenalkan produk baru atau untuk jualan sebelumnya produk dipakej semula bagi mentaliti rakyat pelanggan awal untuk mendapatkan keuntungan.

Antara cadangan penambahbaikan syarikat KFC Malaysia ialah mereka perlu terus mengeluarkan produk-produk baharu bagi memenuhi cita rasa para pelanggan. Juga, syarikat KFC Malaysia perlu memperbanyak bilangan cawangan di seluruh negara terutamanya di kawasan-kawasan pedalaman bagi memudahkan masyarakat kawasan tersebut senang memperolehi produk mereka.

Kesimpulannya, dengan wujudnya perkhidmatan makanan segera yang dihasilkan oleh syarikat KFC Malaysia, pihak mereka yakin bahawa ia dapat meningkatkan tahap perkhidmatan lain yang berada di pasaran. Syarikat KFC Malaysia yakin bahawa perkhidmatan ini akan sentiasa mendapat sambutan ramai. Dengan adanya campuran pemasaran, syarikat tersebut berharap bahawa perniagaan mereka akan berkembang maju.

7.0 RUJUKAN

7.1 Internet 

Sejarah KFC (Kentucky Fried Chicken)

Bilangan Restoran KFC Meningkat Tiga Kali Ganda


Logo KFC

Logopedia KFC

Strategi Pemasaran KFC

Asas Pengurusan Pemasaran

Pentingnya Faktor Lokasi Dalam Memasarkan Produk

Kisah Bermulanya KFC

FaktaBisnes – Colonel Sanders Memulakan Bisnes KFC Dengan Duit Pencen Sebanyak USD105

Manajemen Strategik Dalam Perusahaan Makanan

Kisah Kejayaan Colonel KFC dan ayam gorengnya yang SEDAP dan POPULAR

Menyingkap Rahsia Kejayaan JCorp

KFC Sumbang Peralatan Taman Permainan

Kentucky Fried Chicken ( KFC ) Malaysia

(SEMASA) KFC HOT BOX – Semuanya Dalam Satu Hidangan

Kentucky Fried Chicken Menu

Menu Baru KFC

Chicken Meals and Burger In KFC Malaysia

Hidangan Sarapan Pagi Yang Lazat Dan Terbaru Hanya Di KFC

‘KFC Spicy Korean Burger’ Sungguh Lazat Sungguh Korea

Burger KFC Zinger Remixed

Burger KFC Zinger Reloaded Lebih ‘ZING’

Promosi KFC Malaysia

Pengertian Dan Manfaat Atribut Produk

KFC Marketing Plan

Campuran Pemasaran - Harga

7. 2 Keratan Surat Khabar

KFC Named Most Trusted Quick Service in Malaysia, QSR Magazine, Terbitan March 4, 2015
KFC Tailors Approach  In Africa, Media 24, Terbitan Januari 21, 2013
KFC Malaysia Reignites Family Dining Tradition, Adobo Magazine, Terbitan April 25, 2012
KFC Malaysia Menu Prices, Auto Magazine, Terbitan Jun 20, 2015
KFC Hatches A ‘Social’ Egg, Marketing Magazine, Terbitan Disember 20, 2013
Top 10’s Crème de la Crème Food Brands In Malaysia, Restaurants and Institutions Magazine, Terbitan Mei 8, 2012

7.3 Majalah

Majalah Niaga Edisi 31 Bersama Zafrul Rizal Mat, Terbitan March 27, 2015
Majalah Niaga Bersama Zafrul Rizal Mat, Terbitan Oktober 31, 2013
Majalah Laporan Tahunan KFC Holdings Malaysia, Terbitan 2003

7.4 Buku

Nota & Latihan STPM Pengajian Perniagaan Penggal 1, Azly Muhammad, Ain Insyirah, Terbitan 2014
Teks STPM Pengajian Perniagaan Penggal 1, Shanti Subramaniam, Mah Boon Kiet, Terbitan Pelangi Bestseller 2014

8.0 Lampiran


Gambar di atas menunjukkan pengasas Kentucky Fried Chicken ( KFC ), iaitu Colonel Harland David Sanders


 Gambar di atas menunjukkan KFC pertama yang ditubuhkan Corbin, Kentucky.


Gambar di atas menunjukkan KFC pertama yang dibuka di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur, Malaysia.

Gambar di atas menunjukkan jenis-jenis makanan segera yang terdapat di seluruh cawangan KFC Malaysia.


Gambar peta di atas menunjukkan sejumlah cawangan KFC yang terdapat di Malaysia.


Comments

  1. Thank you so much !!! You saved my life 😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. You're most welcome and thanks for visiting my blog! :)

      Delete
  2. Thank you for this meaningful information ☺️

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing very helpful for me

    ReplyDelete
  4. Thanks a lot!!!!! For now im a almost finishing the kk pp!! U have already ease my way..Seriously!!! I pray the best for u sis!!!!😍😘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey there, thank you so much for visiting my blog! ♡

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kebaikan Dan Keburukan FACEBOOK Masakini (Contoh Esei)

PENDAHULUAN Peranan media massa dan komunikasi dalam membangunkan negara sememangnya tidak dapat dinafikan. Ia boleh dilihat sejak era sebelum kemerdekaan lagi di mana semangat nasionalisme ditiup oleh media massa dan komunikasi membangkitkan semangat menentang penjajah. Bermula dari era tersebut media massa dan komunikasi memainkan peranannya yang terbaik dalam membantu kerajaan untuk membangunkan negara ini di atas fungsinya sebagai pemerhati, penghubung, pentafsir dan penghibur. Dalam kehidupan masyarakat yang sentiasa mengejar arus pembangunan, media massa memainkan peranan yang cukup penting untuk merealisasikan impian masyarakat ke arah kehidupan yang lebih moden dan sejajar dengan Wawasan 2020. Media massa dikatakan mampu mendidik rakyat serta mampu menentukan arah kehidupan masyarakat Malaysia. Sebagaimana yang telah diketahui, media massa merupakan penyebar saluran maklumat yang utama di Malaysia. Kepentingannya sebagai saluran maklumat yang unggul terbukti dengan wuj

Contoh Kerja Kursus Pengajian Am Tingkatan 6 Penggal 2 2015 (STPM) (Majlis Perkahwinan Masyarakat India)

1. ABSTRAK Adat Resam Dalam Majlis Perkahwinan Masyarakat Kaum India Di Taman Kelubi Damai, Jasin, Melaka.       Kajian ini dijalankan dibawah tajuk, “Adat Resam dalam Majlis Perkahwinan Masyarakat India” di Taman Kelubi Damai. Kajian ini mengemukakan dua objektif. Objektif pertama kajian ialah untuk mengenalpasti jenis-jenis adat resam dalam majlis perkahwinan masyarakat India. Objektif yang kedua pula, mengenalpasti kepentingan mengekalkan adat resam dalam majlis perkahwinan masyarakat India di Taman Kelubi Damai. Kawasan kajian ini terletak kira-kira 4 km dari Bandar Jasin dan 28 km dari Bandaraya Melaka. Kajian yang digunakan ialah kajian tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ialah soal selidik dan pemerhatian. Sampel kajian ialah seramai 25 orang responden yang tinggal di Taman Kelubi Damai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penduduk di taman tersebut masih mengamalkan adat resam dalam majlis perkahwinan India. Kajian ini merumuskan bahawa adat resam per

Kerja Kursus Semantik & Pragmatik (Analisa Aspek-aspek Semantik Deiksis dan Kolokasi dalam Cerpen)

Fakulti Bahasa dan Linguistik (FBL) TIX2002 : Semantik & Pragmatik Semantics & Pragmatics Sesi 2017 / 2018 Semester 4 Tajuk Kerja Kursus Analisa Aspek-aspek Semantik Deiksis dan Kolokasi dalam Cerpen ‘Arnab yang Pemalas’. Nama Ahli Kumpulan Aisyah Binti Mahathir (TIG1600XX) Nur Asilah Binti Adenan (TIG1600XX) Siti Fatimah Binti Masran (TIG1600XX) Thanushah A/P P Soniyasee (TIG1600XX) Nombor Kumpulan Kelas Kumpulan 4 Nama Pensyarah Puan Siti Nurbaya Binti Mohd Nor Tarikh Dihantar 4 /   4 / 2018 Isi Kandungan Bilangan Tajuk Nama Ahli Muka Surat 1. Pengenalan Fatimah 1 2. Objektif Semua Ahli Kumpulan 2 3. Deskripsi Data Thanushah 3 4. Kerangka Teori Aisyah & Asilah 4 - 6 5. Analisa dan Perbincangan 1.       Deiksis 2.       Kolokasi