Contoh Kerja Kursus Pengajian Perniagaan Tingkatan 6 Penggal 3 2015 (STPM) (Campuran Pemasaran Syarikat Nestlé Malaysia)
1.0
PENGENALAN
Menurut , Kotler dan Armstrong (1997)
yang menyatakan bahawa campuran pemasaran merupakan kombinasi pemboleh ubah
yang digabungkan untuk menghasilkan tanggapan yang diharapkan dari pasaran.
Pemasaran adalah suatu proses analisis, perencanaan, implementasi, koordinasi
dan pengendalian program pemasaran yang meliputi kebijakan produk, harga,
promosi, dan pengedaran dari produk dan idea yang ditawarkan untuk menciptakan
dan meningkatkan pertukaran manfaat dengan pasar sasaran dalam upaya pencapaian
tujuan organisasi.
Campuran pemasaran adalah satu konsep
yang diguna oleh pemilik perniagaan, eksekutif pemasaran, pengurus operasi dan
juga usahawan dalam mengaplikasikan strategi campuran pemasaran tradisional
empat Ps (4Ps) iaitu produk, harga, promosi dan saluran pengagihan. Strategi campuran pemasaran ini berkeupayaan
berbentuk membantu sesebuah perniagaan dalam menentukan kesesuaian sesuatu
produk atau perkhidmatan disasarkan kepada sasaran pasaran yang tepat. Perlaksanaan strategi pemasaran yang berkesan
dan berjaya bergantung kepada operasi syarikat mengaplikasi pengetahuan tentang
pemasaran dan strategi campuran pemasaran dalam bidang perniagaan menjadi satu
program tindakan yang padu dan dapat menyokong strategi yang bakal
dilaksanakan. Aspek pengetahuan tentang
strategi campuran pemasaran penting bagi membolehkan syarikat menyusun
strateginya untuk mencapai kejayaan dalam pemasaran produk dan perkhidmatan
yang diusahakan selain daripada pengetahuan asas perniagaan semata-mata.
Pengetahuan strategi campuran pemasaran
memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan ataupun kegagalan
sesebuah perniagaan. Justeru itu, yang
menjadi teras kepada strategi pemasaran adalah pemilihan strategi campuran
pemasaran yang bersesuaian dan menepati sasaran pasaran melalui perlaksanaan
yang cekap. Keupayaan untuk memahami
strategi campuran pemasaran iaitu produk, harga, promosi dan saluran pengagihan
adalah asas kejayaan kepada usahawan untuk berjaya di dalam perniagaan.
1.1
Produk ( Product )
Menurut Sumarni dan Soeprihanto
(2010:274), “Produk adalah setiap apa saja yang
ditawarkan di pasar untuk mendapatkan perhatian, permintaan, penggunaan
yang dapat memenuhi keinginan atau penggunaan”. Produk tidak seharusnya hanya
berupa barang tetapi boleh juga sebagai perkhidmatan ataupun gabungan dari
keduanya.
1.2 Harga ( Price )
Menurut Monroe (2005) menyatakan bahawa
harga merupakan perbelanjaan ekonomi yang dilakukan pelanggan untuk memperoleh
produk atau perkhidmatan. Selain itu
harga salah satu faktor penting dalam mengambil keputusan untuk melakukan
transaksi atau tidak (Engel, Blackwell dan Miniard, 1996). Harga dikatakan mahal, murah atau biasa-biasa
saja dari setiap individu tidaklah harus sama, kerana tergantung dari perspeksi
individu yang dilatar belakangi oleh lingkungan kehidupan dan tahap individu
(Schifman and Kanuk, 2001).
1.3 Tempat ( Place )
Tempat dalam campuran pemasaran disebut
dengan saluran pengedaran, saluran dimana produk tersebut sampai kepada
pengguna. Definisi dari Sumarni dan
Soeprihanto (2010:288) tentang saluran pengedaran adalah, “Saluran yang
digunakan oleh produksi untuk menyalurkan produk tersebut dari produksi sampai
ke konsumer atau industri pemakai”.
1.4 Promosi ( Promotion )
Menurut Tjiptono (2008:219), pada
hakikatnya promosi adalah suatu bentuk komunikasi pemasaran. Yang dimaksud
dengan komunikasi pemasaran adalah aktiviti pemasaran yang berusaha menyebarkan
informasi, mempengaruhi, atau mengingatkan pasar sasaran atas perusahaan dan
produknya agar bersedia menerima, membeli, dan setia pada produk yang ditawarkan
perusahaan yang tersebut.
Kajian ini dilakukan bertujuan untuk
mengetahui bahawa Syarikat yang dikaji oleh pengkaji mengamalkan campuran pemasaran
dalam perniagaan mereka. Campuran
Pemasaran amat penting dalam sesebuah entiti perniagaan.
Syarikat Nestlé ialah sebuah syarikat
pembuat makanan berpakej multinasional yang ditubuhkan dan beribu pejabat di
Switzerland. Penubuhannya timbul
daripada satu gabungan pada tahun 1905 antara Anglo-Swiss Milk Company, sebuah
syarikat susu yang ditubuhkan oleh adik-beradik Page di Cham, Switzerland, pada
tahun 1866 dan Farine Lactée Henri Nestlé Company yang didirikan pada tahun
1867 oleh Henri Nestlé yang menghasilkan produk makanan bayi.
Kini sesetengah jenama Nestlé dikenali
di seluruh dunia lalu menjadikannya peneraju pasaran sedunia dalam penghasilan
sebilangan produk, termasuk susu, coklat, konfeksi, air botol, kopi, krimer,
perasa makanan. Reputasi korporat Nestlé
merupakan antara yang tertinggi di kalangan syarikat-syarikat
besar Switzerland.Produk Nestle menjadi pilihan orang ramai terutama di
Malaysia. Ramai pembeli menggunakan
produk Nestle tanpa ragu-ragu.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
2.1
Mengenalpasti campuran pemasaran Syarikat Nestlé Malaysia berdasarkan
kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan attribute produk.
2.2
Mengenalpasti kaedah campuran promosi yang digunakan oleh Syarikat Nestlé.
2.3
Mengenalpasti strategi penetapan harga
umum dan harga produk baharu.
3.0 LATAR BELAKANG KAJIAN
Tujuan pengkaji membuat kajian ini ialah bagi
mengenalpasti proses campuran pemasaran produk berdasarkan kedalaman,
kelebaran, klasifikasi dan attribut produk yang diamalkan oleh Syarikat Nestlé
Malaysia. Seterusnya mengenalpasti
kaedah campuran promosi yang digunakan selain itu, untuk mengenalpasti strategi
penetapan harga umum dan harga produk baharu.
Syarikat Nestlé Malaysia ialah sebuah Syarikat yang
beroperasi secara komersial di Malaysia sejak tahun 1912. Syarikat Nestlé merupakan pengeluar makanan
Halal terbesar dalam Kumpulan Nestlé dan merupakan Pusat Kecemerlangan Halal
bagi Kumpulan Nestlé. Ibu pejabatnya
terletak di Mutiara Damansara, Selangor.
Memiliki 7 kilang dan 1 pusat pengedaran nasional. Mempunyai lebih daripada 5,800 warga kerja. Menghasilkan lebih daripada 500 produk Halal,
dengan jenama isi rumah terkenal seperti MILO, MAGGI dan NESCAFÉ. Mencatat perolehan sebanyak RM4.8 bilion bagi
tahun 2013. Dan juga disenaraikan di Bursa Malaysia sejak tahun 1989.
4.0
KAEDAH KAJIAN
Bahagian ini menerangkan tentang kaedah
kajian yang telah digunakan oleh pengkaji dalam melakasanakan kajian ini dengan
sempurna.Pengkaji boleh menggunakan dua sumber data. Sumber data merupakan
faktor penting yang menjadi pertimbangan dalam penentuan cara pengumpulan data.
Sumber data terdiri dari sumber data primer dan sumber data sekunder.
Data primer merupakan sumber data yang
diperoleh secara langsung dari sumber asli atau pihak pertama. Data primer
secara khusus dikumpulkan oleh peneliti untuk menjawab pertanyaan riset atau
penelitian. Data primer dapat berupa pendapat subjek riset (orang) baik secara
individu mahupun kelompok, hasil penelitian terhadap suatu benda (fisik),
kejadian, atau kegiatan, dan hasil pengujian. Manfaat utama dari data primer
adalah bahwa unsur-unsur kebohongan tertutup terhadap sumber fenomena. Oleh
kerana itu, data primer lebih mencerminkan kebenaran yang dilihat. Bagaimana
pun, untuk memperoleh data primer akan menghabiskan dana yang relatif lebih
banyak dan menyita waktu yang relatif lebih lama.
Data sekunder merupakan sumber data yang
diperoleh peneliti secara tidak langsung melalui media perantara. Data sekunder
pada umumnya berupa bukti, catatan, atau laporan historis yang telah tersusun
dalam arsip, baik yang dipublikasikan dan yang tidak dipublikasikan. Manfaat
dari data sekunder adalah lebih meminimalkan biaya dan waktu,
mengklasifikasikan permasalahan-permasalahan, menciptakan tolak ukur untuk
mengevaluasi data primer, dan memenuhi kesenjangan-kesenjangan informasi. Jika
informasi telah ada, pengeluaran ruang dan pengorbanan waktu dapat dihindari
dengan menggunakan data sekunder. Manfaat lain dari data sekunder adalah bahawa
seorang peneliti mampu memperoleh informasi lain selain informasi utama.
Dalam kajian ini pengkaji menggunakan
sumber data sekunder untuk menyiapkan kajian ini.Kebanyakkan data sekunder ini
telah diperolehi melalui pengaksesan laman sesawang, buku, akhbar dan majalah.
Pengkaji telah membuat analisis tentang campuran pemasaran Syarikat Nestlé
berdasarkan kedalaman, kelebaran, klasifikasi dan attribut produk,
mengenalpasti kaedah campuran promosi yang digunakan oleh Syarikat Nestlé dan
seterusnya mengenalpasti strategi penetapan harga umum dan harga produk
baharu.Tidak tertinggal juga , pengkaji telah melayari laman sesawang yang
berkaitan dengan Produk Nestlé bagi memperoleh data untuk menyiapkan kerja
kursus ini dalam tempoh yang telah ditetapkan.
5.0 DAPATAN KAJIAN
Bab ini membincangkan tentang campuran
pemasaran yang digunapakai oleh Syarikat Nestlé. Campuran pemasaran adalah satu konsep yang
diguna oleh pemilik perniagaan, eksekutif pemasaran, pengurus operasi dan juga
usahawan dalam mengaplikasikan strategi campuran pemasaran tradisional: empat
Ps (4Ps) iaitu produk, harga, promosi dan saluran pengagihan. Campuran pemasaran ini berkeupayaan untuk
membantu sesebuah perniagaan dalam menentukan kesesuaian sesuatu produk atau
perkhidmatan disasarkan kepada sasaran pasaran yang tepat.
5.1
Produk
Menurut Sumarni dan Soeprihanto (2010:274), “Produk
adalah setiap apa saja yang ditawarkan
di pasar untuk mendapatkan perhatian, permintaan, penggunaan yang dapat memenuhi
keinginan atau penggunaan”. Produk tidak
seharusnya hanya berupa barang tetapi boleh juga sebagai perkhidmatan ataupun
gabungan dari keduanya.
5.1.1
Klasifikasi Produk
Secara umumnya, terdapat dua jenis produk yang
dijual dalam pasaran, iaitu produk pengguna dan produk industri. Produk yang telah dikeluarkan oleh Syarikat Nestlé Malaysia merupakan produk pengguna. Produk pengguna boleh diklasifisikan sebagai
barangan mudah beli, barangan beli-belah, barangan istimewa, dan barangan tidak dicari.
Syarikat Nestlé Malaysia mengeluarkan produk
pengguna mudah beli. Barangan mudah beli
ialah produk yang dibeli dalam sesuatu masa yang pendek dan sering kali menjadi
perhatian dan kehendak pengguna. Harga
produk mudah beli ini selalunya berpatutan.
Pengguna boleh memperolehnya dalam jangka masa pendek. Apa yang dapat disimpulkan melalui
klasifikasi produk ialah produk yang dikeluarkan oleh Syarikat Nestlé Malaysia merupakan
produk pengguna.
Produk Nestlé yang dihasilkan oleh Syarikat Nestlé Malaysia
tergolong dalam produk gerak hati. Produk
gerak hati didefinisikan sebagai produk yang dibeli tanpa memerlukan
perancangan. Pembeli membeli produk Nestlé
berdasarkan promosi yang ditawarkan, harga, standard produk dan juga citarasa
mereka terhadap produk Nestlé.
5.1.2
Attribut Produk
i. Mutu Produk
Syarikat Nestlé Malaysia memberi
perhatian utama kepada kualiti produk yang mereka menghasilkan. Syarikat Nestlé Malaysia menekankan aspek
kesihatan dalam produk mereka. Pada
mulanya Syarikat Nestlé memperkenalkan produk ini bertujuan untuk mengatasi
masalah kematian bayi akibat malpemakanan pada masa itu. Kebanyakkan produk
yang dihasilkan oleh Syarikat Nestlé berasaskan produk kesihatan untuk bayi dan
ia juga merangkumi penggunaan untuk semua masyarakat. Nestlé telah begitu jauh
mengorak langkah setapak dan setapak untuk terus memperbaiki mutu produk yang
dikeluarkan untuk memenuhi keperluan dan kehendak pengguna khususnya
kanak-kanak dan para ibu.
Dalam
sidang media , Nestlé Malaysia menjelaskan bahawa semua
produk Nestlé dikeluarkan di bawah syarat-syarat perkilangan ketat dengan
mematuhi piawaian tempatan dan antarabangsa serta selamat untuk dimakan.
ii. Ciri
Produk
Ciri produk yang unik dan pelbagai mampu
menarik minat pembeli atau pengguna. Seperti yang kita semua sedia maklum,
pengguna membeli sesuatu barang selepas menitikberatkan ciri-ciri produk
tersebut. Syarikat Nestlé Malaysia memberi keutamaan kepada kesihatan dalam produk yang
dikeluarkan. Mereka menggunakan gandum yang banyak dengan Karbohidrat yang
menjadi sumber tenaga pilihan di dalam tubuh.Ia juga kaya dengan serat
pemakanan dan vitamin.
iii.
Reka
Bentuk Produk
Reka bentuk produk adalah bentuk luaran
sesuatu produk untuk kebaikan pengguna dan pengeluar. Produk Nestlé menekankan kepentingan reka
bentuk produknya. Contohnya “NESCAFÉ
Softpack” yang pada tahun 2013, telah berjaya mengubah suai isian dan
pembungkusan “NESCAFÉ Softpacks” dan dilancarkan dalam pelbagai
saiz iaitu 50g, 100g, 200g, 300g dan 500g.
Selain daripada itu, Pek promosi MAGGI 5 +1 bagi pasaran Malaysia telah
melalui proses reka bentuk semula bagi karton dan konfigurasinya untuk
memperbaiki susunan palet sebanyak 16%.
5.1.3 Keputusan Campuran Produk
Keputusan Campuran Produk perlu mengambil kira
aspek- aspek yang berikut:
a) Kelebaran
Kelebaran campuran produk Syarikat Nestlé
merujuk kepada bilangan lini produk yang dipasarkan kepada pengguna. Campuran produk yang besar dapat menarik
minat pengguna dalam pelbagai segmen pasaran.
Campuran produk Syarikat Nestlé Malaysia terdiri daripada produk kopi
dan minuman, produk susu, produk bijirin untuk sarapan, produk tenusu sejuk,
produk ais krim dan produk coklat. Kepelbagaian
jenis produk mampu menarik minat pengguna untuk memilih tanpa rasa ragu-ragu. Pada masa yang sama kepelbagaian produk juga
menyakinkan pengguna bahawa produk yang dikeluarkan oleh Nestlé
amat memberi kesan baik kepada aktivit seharian masyrakat.
b) Kedalaman
Kedalaman campuran produk merujuk kepada
bilangan item produk yang terdapat dalam satu barisan produk. Contohnya Nestlé menawarkan produk tenusu
seperti susu pelbagai perasa – vanila, strawberi, coklat. Syarikat Nestlé juga menyediakan ice kream
yang terdiri daripada “Drumstick”, “La Cremerla”, Mat kool dan yang
terbaru ialah aiskrem goreng yang sedang mendapat sambutan hangat dalam
pasaran. Selain daripada item-item tersebut Syarikat Nestlé juga mengeluarkan produk
coklat yang sentiasa mendapat tempat dalam pasaran dan menjadi kegemaran
kanak-kanak, remaja dan tidak ketinggalan juga orang dewasa. Coklat-coklat seperti “Kit Kat”, “CRUNCH”,
dan “CRUNCH WAFER”. Produk Nestlé
bijirin untuk sarapan pula , seperti “COOKIE CRISP”, “CORN FLAKES”, “FITNESS”,
“HONEY STARS”, “CRUNCH” dan “NESTUM”.
5.2 Campuran Promosi
Promosi
adalah merujuk kepada keseluruhan set aktiviti yang mengkomunikasikan produk,
jenama, produk atau perkhidmatan kepada pengguna. Ideanya adalah untuk mewujudkan kesedaran,
perhatian dan menimbulkan keinginan untuk membeli produk yang mereka sukai.
Menurut Kotler P. Armstrong G. campuran
promosi sesebuah syarikat, dikenali sebagai campuran promosi yang di
integrasikan penggunaannya bersama-sama seperti pengiklanan, perhubungan awam,
jualan persendirian, promosi jualan dan pemasaran terus.
Pada amnya, promosi merupakan
usaha-usaha yang dijalankan oleh pihak pengeluar untuk mewujudkan satu saluran
maklumat bertujuan untuk menjual sesuatu keluaran. Patten D, menganggap promosi merupakan anak
kunci kepada perancangan strategik iaitu sebagai penggerak di dalam
elemen-elemen pemasaran. Antara
alat-alat promosi yang digunakan oleh Syarikat Nestlé untuk mempromosikan
produknya :
5.2.1 Pengiklanan
Menurut Wells, Moriarty dan Burnett, pengiklanan merupakan satu bentuk persembahan
berbayar yang tidak personal mengenai idea, barangan atau perkhidmatan yang
ditaja oleh peniaga yang dikenalpasti. Penggunaan iklan mampu untuk melonjak
kesedaran ke tahap maksimum dikalangan pembeli. Namun kos yang tinggi
diperlukan untuk menggunapakai alat promosi ini. Pengiklanan berperaturan agar
tidak menipu dan membuat dakwaan palsu. Iklan mampu menukar persepsi mahupun
andaian negatf pengguna kepada bentuk yang positif. Iklan dapat dilihat dan dengar sama ada
melalui media cetak ataupun media elektronik ianya pasti mempunyai persamaan
pada setiap iklan, cirri-ciri tersebut ialah, setiap iklan mempunyai mesej yang
tertentu, melibatkan pihak penaja yang dikenalpasti, disiarkan melalui pelbagai
jenis media, dan melibatkan pembayaran oleh pihak penaja.
Syarikat
Nestlé telah mengkelaskan objektif pengiklanan kepada beberapa objektif :
i. Pengiklanan
Memberitahu
Syarikat Nestlé menggunanakan objektif ini
untuk memberitahu pembeli atau pengguna setia Nestlé mengetahui tentang
keluaran produk baharu yang telah dilancarkan dalam pasaran. Contohnya seperti “Nestle KIT KAT Rubies” . Sewaktu
majlis Nestle Kit kat Rubies Launch diadakan, ramai-rakan blogger dan media
yang turut hadir untuk membuat liputan.
Menggunakan kekuatan Media dan blogger
sewaktu majlis pelancaran produk terbaru.. Kemudian menggunakan pengiklanan
Nuffnang sebagai platform untuk membuat promosi susulan. Dengan berbuat demikian sudah tentu satu
Malaysia akan mengetahui kewujudan “Kit Kat Rubies”, disebabkan iklan Nuffnang
terdapat pada kebanyakan blog di Malaysia.
ii. Pengiklanan
Memujuk
Pengiklanan
memujuk ini digunakan secara meluas apabila sesuatu produk semakin hebat di
pasaran. Iklan berbentuk memujuk ini
juga membentuk keyakinan kepada pengguna.
Di samping itu, iklan ini bertujuan untuk menerangkan kelebihan jenama,
perbandingan dengan jenama lain. Iklan
ini juga menjadi iklan bertanding.
Syarikat Nestlé melaksanakan kaedah ini bagi memujuk pengguna untuk
membeli produknya. Ini kerana terdapat
beberapa Syarikat lain yang mengeluarkan produk yang sama seperti yang
dikeluarkan oleh Syarikat Nestlé.
Contohnya seperti “Dutchlady” yang mengeluarkan produk susu tenusu yang
sama seperti produk Nestlé. Disebabkan
produk yang sama berlaku persaingan antara kedua-dua produk ini. Oleh itu Syarikat Nestlé memujuk pengguna
untuk membeli produk keluarannya.
iii. Pengiklanan Peringatan
Pengiklanan Peringatan ini penting untuk
produk yang mencapai tahap matang. Pengiklanan
ini bertujuan untuk mengingatkan pengguna bahawa Syarikat Nestlé masih
mengeluarkan pelbagai produk untuk menarik minat pembeli. Iklan Syarikat Nestlé yang selalu
mengingatkan bahawa jika ingin tubuh badan yang cergas dan cerdas semasa
terlibat dalam aktiviti sukan, minuman Nestlé merupakan pilihan terbaik bagi
atlet-atlet.
5.2.2 PROMOSI JUALAN
Menurut
Kenneth E.Clow (2010) promosi jualan adalah merupakan insentif jangka masa
pendek yang digunakan untuk menggalakkan pembelian produk atau perkhidmatan. Promosi jualan menyediakan alat promosi yang
banyak seperti kupon, peraduan, diskaun, premium, pameran dagangan dan sebagainya.
Promosi ini menarik perhatian pengguna,
menawarkan insentif untuk membeli dan dapat menaikkan semangat untuk membeli
seterusnya meningkatkan jualan.
Tujuan promosi jualan yang dilaksanakan oleh
Syarikat Nestlé mempunyai kemampuan yang
tersendiri dalam usaha menarik perhatian penggunanya. Antaranya adalah seperti berikut :
· Untuk menarik minat pembeli yang sering
suka menukar jenama pilihan mereka .
· Sebagai ganjaran kepada pelanggan yang
setia. Syarikat Nestlé menawarkan harga
yang lumayan dan berpatutan kepada pelanggannya.
· Untuk meningkatkan kadar pembelian
semula di kalangan pembeli yang membeli sekali-sekala.
Syarikat Nestlé `menentukan belanjawan
kerana produk yang berada di dalam peringkat pengenalan mungkin memerlukan
peruntukan yang lebih besar, ini kerana alat promosi jualan yang sesuai
diperingkat ini seperti sampel, pek pengenalan yang memerlukan belanja yang
agak besar seperti produk baru syarikat “Nestle Kit kat Rubies”.
Syarikat Nestle
menggunakan alat atau teknik yang bersesuaian bagi menjalankan promosi
jualannya, di antaranya:
·
Sampel
Para
pengguna akan memperoleh faedah berguna hasil daripada promosi ini seperti
diskaun melalui pek-pek bonus yang ditawarkan yang menarik dan berkualiti
tinggi. Di pasarraya terkemuka
sampel-sampel minuman diberikan kepada pembeli di pasarraya dengan
percuma. Dengan ini pembeli dapat
mengetahui kualiti dan rasa produk tersebut.
Contohnya seperti, minuman Nescoffe pek baru “3 in 1” yang dihidangkan
kepada penbeli untuk merasainya.
·
Peraduan
dan permainan
Syarikat
Nestlé memberikan peluang kepada pengguna memenangi pertandingan yang
dianjurkan oleh Syarikat mereka.
Hadiah-hadiah lumayan disediakan kepada yang berjaya. Mereka diberikan wang tunai, barangan dan
produk-produk mereka secara percuma.
5.2.3 PERHUBUNGAN
AWAM
Menurut
Kenneth E.Clow (2010) perhubungan awam adalah satu usaha untuk membina hubungan
yang baik di antara pihak syarikat dengan orang awam bertujuan untuk
memperolehi persepsi yang positif di kalangan orang awam tersebut, membina imej
korporat dan menangani isu atau cerita yang kurang baik dikalangan orang
awam. Boleh menggunakan perhubungan awam
menerusi melaporkan cerita, ciri-ciri perniagaan dan produk, menaja acara. Alat promosi ini lebih terarah kepada
menyampaikan cerita dan ianya berlawanan dengan sifat pengiklanan dan promosi
jualan yang lebih kepada mempromosi produk.
Perlu diingatkan bahawa usahawan perlu kreatif dan inovatif dalam
memasarkan produk.
Syarikat Nestlé menggunakan perhubungan
awam untuk merapatkan produknya kepada orang awam melalui aktiviti-aktiviti
masyarkat. Syarikat Nestlé menaja
beberapa aktiviti kepada remaja untuk menyertai aktiviti-aktiviti sukan. Ia juga mempromosikan produknnya melalui
laporan tahunan Syarikat Nestlé yang dikeluarkan pada setiap tahun.
5.3
Strategi penetapan harga umum dan harga
produk baharu.
Harga
adalah amaun wang yang dibayar oleh pengguna untuk mendapatkan keluaran Kotler
P., Armstrong, 2000. Keputusan
meletakkan harga adalah amat penting di dalam pembentukan strategi pemasaran. Apabila harga dapat ditentukan dengan baik
maka, hasilnya ialah pertambahan dalam jualan, imej keluaran akan meningkat,
kedudukan keluaran dalam pasaran bertambah baik dan perhubungan awam bertambah
erat. Penentuan harga mesti berhubungkait dengan
keputusan keluaran, pengagihan dan promosi. Ini kerana harga meletakkan nilai ke atas
keseluruhan aktiviti pemasaran yang ditawarkan kepada pengguna.
Terdapat
dua faktor yang mempengaruhi penentuan harga sesebuah produk. Antaranya :
5.3.1 Faktor-faktor dalaman
i. Objektif Pemasaran
a) Memaksimumkan Keuntungan
Penetapan
harga ini bertujuan untuk memaksimumkan keuntungan yang diperolehi Syarikat Nestlé
Malaysia. Harga yang tinggi ditetapkan
bertujuan untuk menampung kos yang telah dibelanjakan ketika pemprosesan produk
Nestlé seperti produk kopi dan minuman, bijirin sarapan, dan
sebagainya yang banyak mendapat sambutan yang tidak terputus-putus daripada
pembeli yang setia.
b) Untuk meneruskan perniagaan
Objektif utama syarikat Nestlé adalah
untuk meneruskan perniagaan. Perletakkan
harga yang rendah adalah untuk meningkatkan permintaan dan pada masa ini untung
kurang diutamakan.
c) Pemimpin Pasaran
Syarikat
Nestlé
meletakkan harga pada paras yang rendah
bagi menggalakkan peningkatan permintaan produk mereka dalam pasaran.
d)
Kepimpinan kualiti produk
Syarikat
Nestlé
mengeluarkan produk yang berkualiti dan harga tinggi dikenakan untuk menarik
pengguna yg mementingkan kualiti.
ii. Strategi Campuran Pemasaran
Dalam campuran pemasaran harga merupakan
elemen yang penting. Harga yang
ditawarkan haruslah merangkumi reka bentuk produk, bentuk pengedaran dan jenis
promosi. Syarikat Nestlé Malaysia
mengambil kira semua aspek tersebut sebelum harga ditetapkan untuk menembusi
pasaran tempatan.
iii. Kos
Syarikat
Nestlé meletakkan harga yang berpatutan kepada produk keluarannya dengan
meliputi kos-kos seperti kos pengeluaran, pengagihan, promosi dan
sebagainya. Syarikat Nestlé juga
menanggung sebarang bentuk risiko bahaya daripada tindakkan yang diambil
olehnya. Sekirannya syarikat menggunakan
kos yang rendah untuk menghasilkan produk maka, semasa produk menembusi
pasaran, harga produk akan menjadi rendah.
Terdapat dua jenis kos, iaitu kos tetap dan kos berubah.
Kos tetap, ia
juga disebut sebagai kos malar. Ia
merupakan kos yang tidak berubah mengikut perubahan tingkat aktiviti
pengeluaran. Contohnya seperti sewa
kilang, insurans kilang, mesin dan juga gaji pekerja. Jumlah kos tetap adalah sentiasa sama
walaupun pengeluaran syarikat Nestlé bertambah ataupun berkurangan. Kos tetap seunit akan berubah mengikut volum
pengeluaran iaitu unit keluaran atau unit jualan. Semakin tinggi volum pengeluaran, semakin
rendah kos tetap seunit dan sebaliknya.
Seterusnya adalah kos berubah.
Kos berubah ialah kos yang berubah secara berkadar terus dengan
perubahan dalam tingkat pengeluaran.
Jumlah kos berubah akan bertambah atau berkurang pada kadar yang sama
dengan perubahan dalam tingkat pengeluaran.
Contohnya seperti kos bahan mentah, kos buruh langsung, belanja langsung
syarikat dan sebagainya. Bahan mentah
seperti padi untuk menghasilkan bijirin sarapan akan berubah mengikut peringkat
pengeluaran.
5.3.2
Faktor- Faktor Luaran
i.
Pasaran Dan Permintaan
Syarikat Nestlé perlu memahami hubungan
pasaran dan permintaan sesuatu produk sebelum meletakkan harga. Empat jenis pasaran iaitu persaingan tulen, persaingan monopolistik,
persaingan oligopolistik dan persaingan monopoli. Bagi produk yang permintaannya tinggi harga
yang diletakkan terhadap produk tersebut pada tingkat harga yang tinggi
dan sebaliknya.
ii. Persaingan
Kos, harga dan tawaran yang dibuat oleh pesaing juga mempengaruhi
penentuan harga. Strategi penentuan
harga memberi kesan kepada bentuk persaingan dalam pasaran. Contohnya, syarikat Dutchlady juga
mengeluarkan produk yang serupa dari segi produk minuman yang dikeluarkan oleh
syarikat Nestlé. Semasa pengguna membeli
mereka akan mempertimbangkan syarikat yang menjadi persaingan juga. Oleh itu, Syarikat Nestlé perlu mengetahui
strategi penetapan harga untuk menggalakan ramai lagi pembeli untuk melanggani
produknya.
iii. Penentuan
harga berasaskan kos
Dua
pendekatan telah digunakan oleh Syarikat Nestlé iaitu, penentuan harga tokokan
kos dan penentuan harga pulangan modal dan harga untungan sasaran.
iv.
Penentuan harga berdasarkan
harga pesaing
Syarikat Nestlé
menetapkan harga produk mereka berdasarkan harga pesaing mereka. Syarikat Nestlé tidak mengenakan harga
mengikut permintaan syarikat. Ini kerana
syarikat mungkin mengenakan harga yang lebih tinggi daripada harga
pesaing. Harga yang sama dengan pesaing
mampu membawa kepada kekeliruan pembeli dalam memilih produk Nestlé.
v. Faktor-faktor Luaran
yang lain
Syarikat Nestlé
seharusnya mengambil tahu faktor-faktor luaran seperti keadaan ekonomi, kesan
harga kepada ahli pemasaran dan juga kerajaan.
Keadaan ekonomi yang kukuh mempengaruhi kos pengeluaran produk.
5.4 Penentuan Harga Baru
5.4.1 Harga penembusan pasaran
Harga permulaan yang rendah untuk
menembusi pasaran yang luas iaitu menarik dan mendapatkan pembeli yang ramai. Matlamat utama membina syer pasaran yang besar
dan membentuk kesetiaan pengguna bagi jenama baru. Dengan berbuat demikian, syarikat Nestlé
dapat menarik lebih banyak pembeli membeli produk keluarannya. Contohnya, syarikat Nestlé mengeluarkan
coklat seperti “KIT KAT” yang mudah dibeli oleh semua lapisan masyarakat. Harga yang ditawarkan kepada produk ini amat
murah.
Keseluruhannya, harga memainkan peranan
penting dalam syarikat, seperti Syarikat Nestlé. Nestlé mengeluarkan pelbagai jenis produk dan
mengenakan harga yang boleh dipertimbangkan oleh masyarakat sekitar. Ada produk yang boleh dibeli oleh semua
lapisan termasuk yang kaya dan kurang berkemampuan. Harga tidak membantutkan kehendak pembeli
daripada melangani produk yang dikeluarkan oleh Nestlé.
6.0 Rumusan
Kajian
ini bertujuan untuk mengkaji campuran pemasaran, kaedah campuran promosi dan
strategi penetapan harga umum dan harga produk baharu yang diamalkan oleh
Syarikat Nestlé Malaysia. Berdasarkan
hasil kajian ini, strategi yang diamalkan oleh Syarikat Nestlé membantu
syarikat tersebut untuk mencapai kejayaan dalam perniagaan mereka dan juga
untuk perniagaan berjalan dengan lancar tanpa sebarang halangan. Sesuatu syarikat harus mengamalkan strategi
yang berkesan supaya industry mereka terus berkembang kearah kejayaan.
Syarikat
Nestlé Malaysia meneruskan strategi dan polisi untuk mengukuhkan kedudukan
syarikat sebagai syarikat yang terbaik dalam peneruju dunia dalam pemakanan,
kesihatan dan kesejahteraan. Pada tahun
2015, Nestlé akan meraihkan tahun ke-103nya di Malaysia. Usaha berterusan telah menambahkan profil
pemakanan produk Nestlé. Produk Nestlé
turut menyaksikan kemajuan dengan pengurangan gula, sodium atau asid lemak
trans dan menghapuskan pewarna tiruan daripada produk-produk Nestlé.
Nestlé
Malaysia juga telah meraih beberapa pengiktirafan dalam Kaji Selidik The Wall Street
Journal Asia 200, Nestlé Malaysia disenaraikan antara 10 syarikat utama di
kalangan semua syarikat di Malaysia, dan mengekalkan kedudukan syarikat
tersebut sebagai syarikat yang paling dikagumi di Malaysia. Nestlé Malaysia juga adalah pemenang Asia
Responsible Entrepreneurship Awards 2010 (AREA) Malaysia di bawah kategori
penglibatan Komuniti, untuk mengiktiraf organisasi yang telah menunjukkan usaha
yang amat baik, ketekunan dan semangat dalam inisiatif tanggungjawab korporat.
Keseluruhannya,
sejajar dengan moto Syarikat Nestlé “GOOD FOOD, GOOD LIFE” mereka
komited untuk meningkatkan kualiti kehidupan pengguna dengan terus menambah baik
rangkaian makanan dan minuman. Strategi
campuran pemasaran amat penting untuk syarikat-syarikat seperti Nestlé dalam
membangunkan dan memperluaskan perniagaan.
7.0 Rujukan
Sejarah syarikat Nestle
https://ms.wikipedia.org/wiki/Nestlé
(16 jun 2015)
Imej produk Nestle dan
logo Nestle
Strategi pemasaran
B. Nazimah , “
Elemen-elemen pemasaran Yang Membantu Kejayaan Perniagaan Usahawan Bumiputera”.
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn : Tesis Sarjana, 2001. ( 10 Jun
2015)
http//:www.bizmore.com/marketing/m2d.htm,
( 12 Jun 2015)
Profil Syarikat
https://www.emaze.com/.../slide-produk-sem-2.pptx
( 19 Jun 2015)
Perencanaan Pemasaran
https://prezi.com/.../perecanaan-pemasaran/
( 25 Jun 2015)
Analisi SWOT Nestle
https://prezi.com/.../perecanaan-pemasaran/
( 9 July 2015)
7.2 Majalah
Nestle Archives -
Majalah SWA Online - SWA.co.id
swa.co.id/tag/nestle (
10 july 2015 )
Laporan Tahunan Laporan
Ringkas 2012 - Nestlé Malaysia
https://www.nestle.com.my/.../2012_csv_summa...
( 15 July 2015)
www.majalahfranchise.com/.../176-nestle-pun-buka-p...
( 15 July 2015)
Good Corporate - Nestle
| Majalah Bisnis Bergaya
bisnisstylemagazine.blogspot.com/.../good-corporate-...
( 16 July 2015)
7.3 Keratan Akhbar
Nestle kekalkan harga
kompetitif - Utusan Online
www.utusan.com.my/.../Nestle-kekalk...
( 19 July 2015)
KERATAN AKHBAR -
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
https://www.facebook.com/JabatanKemajuanIslamMal...
( 26 July 2015)
#GoodFoodGoodLife - Nestlé Malaysia
www.nestle.com.my/.../nestle_crs2014-bm.pdf
( 27 July 2015)
7.4 Buku
Nota & Latihan STPM Pengajian
Perniagaan Penggal 1, Azly Muhammad, Ain Insyirah, Terbitan 2014
Teks
STPM Pengajian Perniagaan Penggal 1, Shanti Subramaniam, Mah Boon Kiet, Terbitan Pelangi Bestseller 2014
N.
Y Nik Rahimah, J. Ghazali, B. Zaharah, “ Asas pemasaran”, Siri Pengurusan Fajar
Bakti : Kuala Lumpur, 1992. ( 10 Jun 2015)
8.0
Lampiran
Produk-produk yang dikeluarkan oleh
Nestle
* thanks to my friend Puharasi a/p Selvam for giving me the permission to publish her assignment! ❤
Sekian, Terima Kasih!...